Bloggen har flyttat till samtalforallablog.wordpress.com

onsdag 31 augusti 2016

Cirkeln sluter sig alltid på något sätt

Om jag ljuger kommer sanningen fram på ett eller annat sätt. Lögnen är svårt att hantera och får oss ofta att på ett eller annat sätt bli av med det vi ljugit om. Vi avslöjar oss i vårt beteende eller känner till slut hur vi bara vill få slut på lögnen i oss genom att säga som det är. Smärtan av att ha ljugit skadar oss mer än att erkänna sanningen. Det verkar vara så att det blir som en naturlig följd, ljuger jag kommer jag behöva berätta sanningen på ett eller annat sätt. Allt har en början och ett slut. Cirkeln börjar med ett öppet streck och när jag ritat cirkeln klar har strecket slutit sig till just en cirkel. Det som upplevs som en evig resa hittar tillbaka till där vi startade. 

Jag kan se att ganska mycket eller kanske rentav allt verkar bli på samma sätt. Har vi tillit så kommer allt att hitta sin omkrets och slutas även fast det kan upplevas som vi själva är långt från lösningen. På ett eller annat sätt kommer det att lösa sig. Allt kommer att finna sin väg även i stunder när det känns som det aldrig kommer att ske. När vi själva vågar släppa taget om det som sker och sluta tro att vi kan kontrollera det som sker utanför oss själva kommer lösningen att komma vare sig vi vill det eller ej. 

Det är när vi krampaktig håller oss kvar vid just vår egen lösning som vi kommer att bli besvikna. Vi kan inte och vi ska inte styra världen, vi ska enbart se till att ta hand om oss själva så att vi är beredda när saker sker utanför oss själva. Människor vi saknar, jobb vi vill ha, våra drömmar och våra mål, vår ilska eller vår glädje, ja allt som berör oss på ett eller annat sätt kommer att ha en lösning och den väg vi upplever som oändlig kommer på ett eller annat sätt att sluta sig till en lösning. Kanske inte som vi planerat utan på ett sätt som vi kommer att behöva förhålla oss till på ett eller annat sätt. 

När jag accepterar att detta är en naturlag kommer också smärtan och motståndet att minska. Smärta och motstånd dränerar oss på en mängd energi som vi kan använda på ett bättre sätt. 

Vad skulle det innebära för dig om du fick mer energi?

Idag är en dag jag släpper det jag inte kan förändra och förändrar det jag kan.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Johan Andersson
Ystadsvägen 28
121 49 Johanneshov
0762- 289948