Bloggen har flyttat till samtalforallablog.wordpress.com

lördag 13 augusti 2016

När min ursprungliga plan inte håller

Jag bygger och håller på. Detta med projekt och fixa saker, vara praktisk ich skapa har nog varit en del av mig sedan mycket tidigt. Kanske var det så att just därför min pappa var dess motsat så behövdes någon i familjen som kunde. 

I mina projekt och i mitt skapande har set också inneburit att jag gjort mängder av fel och misstag eller varit tvungen att avvika från min grundplan. Nya upptäckter eller saker jag inte räknat med eller tänkt på har dykt upp under tiden. Planen har varit nödvändig att ändras och nya lösningar har varit avgörande. Ibland grova misstag eller saker jag tänkt fel ibland bara rent slarv. 

I dessa lägen kan det vara väldigt lätt att ge upp och tappa kraft eller bli förbannad för att saker och ting jäklas mer än vad som jag önskat. 

Hos mig så uppträder de flesta fenomenen och jag får hitta vägar att ta mig ur för att hitta de lösningar jag behöver och som jag kan använda mig av. Lösningar som oftast inte bara löser sig av sig själv särskilt inte om jag lägger ner en massa negativa känslor omkring det som skett. 

Ett sätt som du fungerar bra för mig är att få avstånd till det som hänt. Lägg ner det jag håller på med och bara ta en paus. Ta en kopp te och göra något annat. När jag börjar tänka på andra saker brukar blockeringen på det problem jag haft släppa och nya lösningar tar platsen jag definitivt inte kunnat tänka när jag satt direkt i situationen. Jag hittar en ny vinkel, en mer radikal lösning eller ser helt plötsligt det som hela tiden varit uppenbart men som jag i min blockerade situation missat. 

Allt blir inte som vi tänkt oss i livet. Vid dessa tillfällen behövs en annan plan. Andra agerar inte som vi vill, saker händer, min agenda överensstämmer inte med min partners agenda eller så blir jag sjuk eller förlorar en möjlighet till att försörja mig. Allt kan i princip hända så vi behöver redan från början förbereda oss på att det kommer att kunna behövas en ny plan. Däremot är det ett val om vi vill förbereda den nya planen redan innan eller om vi väljer att fundera ut detta första när den första planen fallerat.

Planer är till för att kunna ändras och utgå inte från att allt går att förutse. Ta en paus och gör en ny plan utifrån de nya förutsättningarna. Livet pågår under tiden. 

Känner du ofta att du behöver ändra den plan du från början lagt? 

Idag är en dag jag väljer att inse att jag inte har kontroll på allt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Johan Andersson
Ystadsvägen 28
121 49 Johanneshov
0762- 289948