Bloggen har flyttat till samtalforallablog.wordpress.com

måndag 1 augusti 2016

Fel är inget fel

Vi gör inga fel hur många fel vi än gör. Vi är inga idioter eller dårar. Vi är inte galningar eller opålitliga personer. Vi är inte dåliga föräldrar eller missanpassade personer. Vi har inte särskilda personligheter som får oss till beroendepersoner eller kriminella. Vi är inte sjuka eller missfoster. Vi är inte dömda att för alltid leva som avvikare eller i andlig fattigdom. Vi är definitivt inte skadade eller annorlunda. 

Vi är bara alla, personer som när det blir motigt kommer till olika punkter där vi behöver lära oss något nytt. Vi kommer till vändpunkter där det finna något nytt att lära, inte till en återvändsgränd där allt tar slut. De som dömer våra misstag är de som ännu inte nått denna vändpunkt. De har ännu inte förstått att det finns mer att lära utan tror att allt har nått ett slut och en fullkomlighet av lärande. Ingen kommer någonsin att nå dit utan vi är alla alltid på väg. 

När vi väljer att tänka och känna vår egen närvaro som självklar utan att ge utrymme för att vi själva är fel eller begår misstag kommer vi närmare tillståndet att tillåta oss själva att hitta nya vändpunkter för att få möjlighet att lära oss mer. När vi accepterar att vi är i lärande kan inget bli fel. Det blir bara rätt. 

Den snabba kan då tycka att detta bara är ett sätt att mildra de fel vi gör, för fel för vi alla och ibland blir det riktigt allvarliga sådana. Vi kanske inte gör saker och tung på det smartaste sätter  och vi kanske inte gör det på ett sätt som kan uppfattas som rätt men med vilken rätt är du och jag att döma detta. Jag är inte i dina kläder och jag har inte levt ditt liv. Jag vet inte villa strider du befinner dig i. Jag har mina strider men känner sällan eller aldrig till dina. Du har dina utgångspunkter jag har mina. 

Vägen till att få oss att sluta döma oss själva, vilket är det vi gör är att difinera det som sker på ett annat sätt. Vi kommer till vändpunkter. Vägen dit är att acceptera att det är så det är och att under tiden bara slappna av. När vi minskar rädslan för att göra fel och mottar möjligheten att lära är vi lösningen på väg.

Känner du att du i varje stund du avviker vill anklaga dig själv? 

Idag är en dag jag möter allt jag gör med ett välkomnande. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Johan Andersson
Ystadsvägen 28
121 49 Johanneshov
0762- 289948