Bloggen har flyttat till samtalforallablog.wordpress.com

tisdag 28 mars 2017

Accept and act

Jag vet inte hur många gånger det blivit tydligt för mig och andra hur viktigt det varit med att acceptera en situation som den är. Hur mycket jag än ogillar vad som hänt, ändå acceptera att det har hänt och att därifrån utgå ifrån den nya situationen. Inget absolut inget kan bli ogjort oavsett om jag gjort det, någon annan eller något annat. Det har hänt. Det har verkligen hänt och nu behöver jag se situationen genom dessa glas, inga andra. 

Kanske låter det simpelt rentav snusförnuftigt men samtidigt finns egentligen inga andra val. Ältandet håller mig kvar vid att inte acceptera och att ignorera, för mig ännu längre tillbaka som om händelsen aldrig uppstått. 

När jag når vägens ände och kan acceptera finns det alltid minst en ny väg att gå framåt. Minst en, kanske flera. När jag inte accepterat finns det ingen väg framåt. 

Genom att i tanken acceptera, förkortar jag vägen till en ny känsla. Jag skapar förutsättningar, med denna nya känsla att hitta nya vägar och nytt agerande. Jag lämnar något gammalt för att öppna en ny dörr och något nytt.  

Sorg öppnar för ny glädje. Skuld öppnar för nytt agerande. Skam öppnar för tillåtande. Vad vi än lämnar efter oss är det något nytt som kan ges möjlighet att blomma. 

Hur många gånger har jag inte hört hur ett avsked från ett jobb inneburit helt nya möjligheter även fast första tankarna varit fasa.

Genom att acceptera kommer givetvis också nya handlingar fria från det som varit. Handlingar som kräver mod men som samtidigt öppnar för möjligheter. Handlingar för att ta oss från den gamla situationen, på en ny väg framåt till något annat än det som varit. Kanske på ett nytt sätt. Kanske med nya insikter. Kanske med en helt ny känsla.Kanske rentav med ett helt nytt tänk.

När jag accepterar och väljer att agera skapar jag en helt ny hävstång. Accepterar jag utan att agera kan effekten minska eller rent av utebli.

Vilken hävstång vill du ha i livet? Är du beredd att jobba för det?

Idag är en dag jag väljer att acceptera och jag väljer att agera där det så krävs, allt för att få den bästa effekten för mig själv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Johan Andersson
Ystadsvägen 28
121 49 Johanneshov
0762- 289948