Bloggen har flyttat till samtalforallablog.wordpress.com

söndag 5 mars 2017

Tiden flyr inte den kommer

Kan du som jag ibland känna att tiden går för fort och att den försvinner från dig. Det som du upplevde att det var igår i själva verket hände för flera år sedan. Perspektiven försvinner och det verkar som om vi fastnat i en bestämd ålder även fast åren går. Som hjärnan står still men kroppen fortsätter att åldras. 

Vi kan uppleva att tiden och åren flyr från oss och att vi inte hinner med allt vi skulle önska att vi kunde fylla vår tid med. Barnen är vuxna och behöver oss inte längre, arbetsmarknaden har för länge sedan hittat andra karriärsugna betydligt yngre än oss. Allt verkar förändras men vi själva står still. Avståndet till att vara efterfrågad och behövd ökar för varje dag och för oss själva mer avlägset från den värld som pågår utanför oss själva. Det är som vi inte längre behövs. Åldrandets epok har startat och det är ett tåg som vi inte kan stiga av utan det stannar enbart på ändhållplatsen. 

Jag är förevigat en gammal gubbe för de yngre. Många skulle kunna ha varit mina barn. Nu är det deras tur att ta över och jag sitter och tittar på. 

Men nej. När jag tänker så här antar jag en passiv hållning som om jag inte ägde min egen situation. Det enda som hänt är att jag blivit äldre inget annat. Så långe jag utvecklas och inte sätter mig ner och väntar är det bara äldre jag blivit inget annat. Min tid flyr inte min tid kommer hela tiden. Den kommer och det handlar mer, för mig om att våga möta denna tid. Våga utmana det som jag vill göra genom att göra det jag vill. Ta reda på vad jag vill göra och göra det. Det har egentligen ingen betydelse om jag är på en lång eller en kort resa i livet. Tiden som kommer den kommer just nu. Inte igår eller i morgon utan just nu. Det är just idag som jag har möjlighet att göra det jag vill göra och det är just idag som jag gör det. Vad kan egentligen hindra mig. I morgon kanske dagen ser helt annorlunda ut. 

Tiden kommer till mig och jag kan inget annat göra än att ta emot det som kommer och förvalta min egen tid på  mitt bästa sätt. Vissa av oss sätter sig ner andra reser sig upp. Vad är roligt och vad är mindre roligt, valet är mitt hur jag vill uppfatta det sker och vad jag vill göra.

Det är så lätt att bli bekväm och ta hänsyn till andra. Det är så lätt att skjuta upp något till i morgon. I morgon kan det vara försent. Vad hjälper det att jag tänker det idag om jag inte gör det idag. 

När jag sitter här och skriver så blir en del saker tydliga för mig. Jag tar en mängd hänsyn som egentligen enbart skapar en mängd frustration i mig själv. Frustration för att jag känner att hänsynen är emot min egen inre vilja. Jag tar hänsyn och håller inne sådant jag egentligen skulle vilja blomma ut i och göra. Jag håller inne och väntar. Min tid är för kort att vänta. Det finns en ändhållplats och jag behöver förvalta den tid som ändå kommer till mig tills dess. 

Hur förhåller du dig till tid och ditt eget åldrande? 

Idag är en dag jag njuter av varje stund på denna jord. Tiden är en gåva som kommer till mig. Jag lever i min egen tid och gör det som är viktigt för just mig. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Johan Andersson
Ystadsvägen 28
121 49 Johanneshov
0762- 289948