Bloggen har flyttat till samtalforallablog.wordpress.com

onsdag 22 mars 2017

Kärlekens språk

Jag lär mig mina sätt och beteenden. Jag granskar och reflekterar. Jag domderar och funderar. Jag följer olika renande metoder och lär mig mer om mig själv. Jag reflekterar och jag rannsakar. Jag lär mig att leva här och nu. 

Men allt detta har mindre betydelse om jag inte samtidigt lär mig kärleken språk, kärleken till mig själv och min omgivning. Kärleken till alltet. 

Det är i kärleken jag en gång föddes och det är i kärleken jag åter föds. 

Den kan låta som en klyscha men där i ligger sanningen. Utan att älska mig själv och ge mig all den kärlek som finns att ge är både jag och världen förlorad. Utan att älska oss själva finns det inget kvar att älska. 

Det är i kärleken jag accepterar mig själv och andra. Det är i kärleken jag inte dömer eller hatar. Det är i kärleken jag kan möta mitt ursprung fri från skam och skuld. Det är i kärleken mina rädslor förintas till stoft lätta som vinden. 

Jag lärde mig tidigt att inte älska den jag var och vem jag var. Jag lärde mig att inte vara nöjd och tacksam. Jag lärde mig att jag kan göra bättre och aldrig vara nöjd. Ur denna lärdom formade jag min framtid i tron att jag inte var älskad. Jag lärde mig själv att inte vara nöjd och jag lärde mig att inte förstå att kärleken finns där ändå hos mig själv fritt från all annan bekräftelse. Detta innebar att jag jagade efter den kärlek jag trodde jag inte hade. Jag lärde mig till och med gå igång på att bli bekräftad. Bekräftad av den kärlek jag ändå alltid haft långt där inne i mig själv.

När jag idag klär av mig alla mina hinder och står där naken finns det bara en sak jag aldrig kan eller ska klä av mig, även fast jag i stunder trott att jag saknat detta plagg. Jag står där naken full av kärlek. Det är just den bilden jag vill se det sista jag göra på samma sätt som det var den gång när jag kom till denna värld.

Hur mycket kärlek har du i dig? Om du tappat den, när hände det och var tappade du den? Tror du att den finns att åter se?

Idag är en dag min kärlek i mig svämmar över.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Johan Andersson
Ystadsvägen 28
121 49 Johanneshov
0762- 289948