Bloggen har flyttat till samtalforallablog.wordpress.com

fredag 10 mars 2017

Ett intressant ofrivilligt experiment

I går sprang jag från min telefon. Jag har egentligen två stycken men ingen av dessa kom med hem. Slarvigt men det blev ett intressant experiment. 

Det slog mig hur telefonen mer eller mindre tagit över mitt liv på ett sätt. Hur jag håller reda på tider. Hur jag kommunicerar. Hur jag underhåller mig. Hur jag uppdaterar mig. Hur jag sysselsätter mig. Hur jag avleder mig själv och mina känslor.

I det läge jag är utan telefon händer det helt plötsligt flera nya saker. Mitt fokus förändras. Jag blir än mer uppmärksam på vad som sker runt omring mig i verkliga livet. Jag är inte alltid nåbar. Jag får möjlighet att känna in min egen känsla istället för att fly från den. Saker sker inte så effektivt, vilket det inte heller behöver göra och jag hinner att andas. 

Det som sker i världen och för mig det är det som sker just nu i min närhet. Allt annat är egentligen mindre viktigt. Om jag inte lyckas fånga det som finns här och nu är det ingen mening att fånga det som finns på avstånd, i min historia eller i min framtid. 

Jag är tacksam att jag glömde mina telefoner och jag är tacksam för att jag fick denna paus. Istället, strax innan jag skulle lägga mig lyssnade jag på radio vilket var ett tag sedan och lyssnade bl a på dagens ord. 

Jag behöver även framöver medvetet avstå från min telefon, tv, dator och annat och egentligen tillåta mig att känna, att tänka och att göra fritt från allt detta. Jag behöver bli än mer medveten om det som finns här och nu. Vägen ifrån det medvetna är enkel men vägen till kräver mod, uthållighet och en medvetenhet. 

Jag gör, jag inte bara tänker att jag gör utan jag gör faktiskt det jag tänker att jag vill göra. När jag gör är det först då jag känner vad jag gör och detta har möjlighet att ändra mina tankar om jag gör mina känslor medvetna och omsätter dessa känslor i ord. 

Ibland är det just att fånga det som händer, för det kan komma med ett budskap. 

Hur gör du för att vara medveten här och nu? Utsätter du dig för egna experiment och förändringar? Hur hittat du nya vägar eller fångar upp andra du tappat? 

Idag är en dag jag låter mig gå de vägar som visas för mig. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Johan Andersson
Ystadsvägen 28
121 49 Johanneshov
0762- 289948