Bloggen har flyttat till samtalforallablog.wordpress.com

fredag 3 mars 2017

Man eller mus

Vi är män eller kvinnor, vi attraheras av män eller kvinnor. Vissa av oss vill vara som den andra mer eller mindre. Våra respektive kön attraherar på olika sätt. Hur mycket av man respektive kvinna tillåter du dig att vara?

Är du en man eller mus? har du hört det begreppet tidigare? Det handlar om att om du är man nog att bestämma, våga och vara handlingskraftig. Vi har lätt för att kategorisera beteende i svagt eller starkt och där mannen står för det starka och kvinnan för det svaga.

Hur mycket man eller kvinna är du? Nu talar jag inte om könsbyte och liknande utan vad jag talar om är egenskaper och karaktärer. Alla har vi en manlig och en kvinnlig sida i oss. En del tänker mer, andra uttrycker sig mer i känslor. Några bejakar den sociala omvårdande sidan andra den mer praktiska handlingskraftiga. Det handlar om förmågor att kunna se andra och vara uppmärksam. Förmågor om att vara pysslig eller mer se till de stora sakerna. Ordning och reda eller allmänt händig i mer rustika och större saker. 

De egenskaper jag talar om handlar kanske till viss del om stereotypiska könsfördelningen och egenskaper vi gärna kopplar till ett av könen. Egenskaper i oss som vi tillåter bejaka även fast vi är en människa av det andra könet. 

Så hur mycket kvinna eller man är du oavsett vilket kön du har? Hur kvinnlig tycker du att en man ska få vara och hur manlig får en kvinna vara. Svaret finns i oss själva och hur tillåtande vi är mot oss själva att få vara fria att ge uttryck för båda sidorna utan att begränsa oss. För just begränsningen är det vi gör om vi håller inne en del av oss. Vi har nämligen båda delarna i oss.

Får en man krama en annan man, när och hur i så fall? Får en man pussa en annan man? Kvinnor verkar vi tycka ska få göra det med sitt eget kön men ofta inte män. Är detta genetiskt eller är det enbart ett förhållningssätt och en föreställning? Får kvinnor vara manliga och göra typiskt manliga saker? Är det ok att en kvinna får ha muskler och vara stark? Kan en man få måla sina ögon och färga sitt hår, även som äldre? Ska mannan i familjen köra bilen? Får en kvinna vara dominant? Kan en kvinna få vara omålad och gå klädd hur som helst? Manligt slarv är charmigt till viss del, gäller det samma för kvinnor? Vilka fördomar och uppfattningar ha du i dig själv och om dig själv och andra?

Jag arbetade en period på en arbetsplats med många yngre kvinnor. Vi var två män och en gång kommenterade en kvinna att jag var den enda kvinnan på den arbetsplatsen. Jag tyckte det var ett intressant påpekande. Förmodligen fick jag den etiketten eftersom jag utöver mitt arbete såg till att det var snyggt, välkomnande och pyssligt på arbetsplatsen. Kanske fanns det andra anledningar som jag inte fick reda på. 

Hur mycket bejakar du hela dig själv?

Idag är en dag jag bejakar det som kommer för mig inne i mig utan att ta hänsyn till vad andra kan tänkas tycka. Jag är en hel människa och jag är mänsklig.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Johan Andersson
Ystadsvägen 28
121 49 Johanneshov
0762- 289948