Bloggen har flyttat till samtalforallablog.wordpress.com

torsdag 18 april 2013

Aldrig vara nöjd


Jag har länge kämpat med att aldrig vara nöjd. Det finns alltid en bättre tjej, ett snyggare hus, en bättre tomt, ett bättre jobb, en snyggare telefon, en häftigare bil osv. Köpte jag en sak så blev jag genast osäker om det var rätt vara till rätt pris osv. Svårt med att vara nöjd med det jag valt eller gjort.

Jag var inte nöjd för jag jämförde med något som kunde vara bättre och rädslan för att jag gjort felaktig val. Inte nöjd, blev bara värre och värre. Var jag tillsammans med någon så fanns det alltid något som kunde bli mycket bättre vilket gjorde att jakten började igen. Jag skapade mina jämförelse och det var jag som fick ta konsekvenserna av dessa.

Jag accepterade inte det jag hade och kände mig tacksam för det. Jag bekräftade mig själv genom att hela tiden höja ribban.Det var inte vem jag var som var viktigt det var vad jag hade och vad jag gjorde.

Allt handlade om min osäkerhet om mig själv och mina egna beslut och vad andra skulle tycka om de val jag gjort.

Denna jakt kan jag aldrig vinna. Jakten skapar obalans i mig själv, den gör mig stressad och orolig vilket ger större kraft till mitt ego.

Släpper jag taget och tillåter mig att vara nöjd, gör också att jag accepterar mig själv för den jag är och det jag gör. Det gör att jag accepterar andra för det dom är och för det som de gör.

Att acceptera och vara nöjd gör att jag får mer tid med mig själv och ett fokus på mig själv och vart jag är på väg.

Jag har i mitt liv vad mer behöver jag. Om jag kan inse att allt är perfekt och att jag i mitt liv har allt jag behöver då kommer jag att finna det som jag önskar och behöver.



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Johan Andersson
Ystadsvägen 28
121 49 Johanneshov
0762- 289948