Bloggen har flyttat till samtalforallablog.wordpress.com

onsdag 17 april 2013

Känna mig kränkt


När jag känner mig kränkt tappar jag all min kraft och mitt fokus går från mig själv till andra och annat. Att känna mig kränkt-känslan är en känsla jag skapat mig själv. Jag har en del i det även fast det ibland kan vara svårt att se det. Visst kan någon försöka kränka mig utan att jag från början är en del i det. Kränkningen kommer dock inte in i mig förrän jag tillåtit den att komma dit och accepterat kränkningen. Innan dess är det bara ord eller handling. Acceptansen ligger i tanken och det är där den får spelrum eller inte.

När jag känner mig kränkt kan jag gå till attack och spela ut alla mina register. Jag har alla möjligheter att lägga allt ansvar på någon annan eller på omständigheten. Jag kan snyggt smita från mitt eget ansvar. Jag projicerar och låter allt vara någon annans fel.

När jag väljer att göra på detta sätt förstärker jag enbart mitt eget destruktiva beteende. Jag ger öppningar för att fortsätta att välja att lägga fokus på sådant där just detta beteende kan få blomma.

Jag tappar helt kontakt med mig själv och gör som i andra situationer, lägger mer kraft på andra än på mig själv.

Ingen kan kränka mig, jag väljer att bli kränkt.

1 kommentar:

  1. Det här med kränkningar stämmer så väl, men jag tror att om en person låter sig att bli kränkt av någon annan så är det alltid med ett syfte. Syftet kan vara att ge den andra ett tillfälle att reflektera sitt beteende som kan vid senare tillfälle resultera till en förändring hos den personen. Det är det här med att spola bandet som är det mest effektivaste sättet att se och skapa ändring. Jesus gjorde det. Kanske andra också!

    SvaraRadera

Johan Andersson
Ystadsvägen 28
121 49 Johanneshov
0762- 289948