Bloggen har flyttat till samtalforallablog.wordpress.com

måndag 15 april 2013

Sluta med att jämföra


Jag jämför utan att veta vad som är målet. Det blir en tävling. Mitt ego älskar att jämföra och bedöma.

Att jämföra innebär att det alltid kommer att finnas någon som
- har det bättre
- är bättre
- har mer
- kan mer
- vet mer
- ser mer
- gör mer
- får mer
- bryr sig mer
- förstår mer
- hjälper mer
- osv

Egots strategi är att jag ska tappa fokus på min viktigaste uppgift i livet, att ha balans och att må bra. Egot har sin egen strategi där jag skall förledas att sträva efter att söka position genom att jämföra.

Jag behöver bli bättre. Bättre än vem? Bättre än vad? Vem sätter dessa mål? Dessa finns inte men ändå jagar jag dem. Jag kommer aldrig att vinna denna tävling. Tävlingen skapar en stress i mig, en stress som jag inte blir kvitt. Stressen skapar upplevelsen att tiden inte räcker till och framför allt att jag inte räcker till. Jag upplever en otillräckligt som gör mig alltid till nr: 2. När jag jämför mig med andra är det samma sak som att jag inte är nöjd med mig själv. Jag är inte nöjd med vem jag är och vad jag har. Jag lämnar sakta det jag är inom mig till förmån för det jag gör och det jag har.

Vägen ur detta är att vara tydlig mot mig själv och tacksam för den jag är och vad jag har i varje stund. Närvarande just här och nu. Balans i mitt eget liv genom att konstatera:

"- I am what i am and that makes me to me."


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Johan Andersson
Ystadsvägen 28
121 49 Johanneshov
0762- 289948