Bloggen har flyttat till samtalforallablog.wordpress.com

onsdag 24 april 2013

Fokus

När jag är rastlös, orolig, gör saker i sista stund, gör andra saker än det jag ska, drömmer bort, kollar telefonen o.s.v. handlar det om mitt fokus. Mitt fokus brister och jag grundar mig inte i mig själv utan låter mig distraheras av saker utanför mig själv. Det handlar om min sinnesro och om att känslor kryper in på skinnet som jag vill komma ifrån. Jag låter mig distraheras eftersom känslan att bli distraherad är skönare i det korta perspektivet, men skapar ännu sämre känslor i det långa perspektivet. Men det är det korta perspektivet jag söker, för att direkt stilla den känsla jag har för stunden.

Min hjärna vill ha snabb tillfredsställelse på ett enkelt sätt och hatar att rannsaka sig själv eller känna känslor som inte känns bra som t.ex. att inte förstå, inte kunna, vara för sent ute. Då blir det enkelt att låta mig distraheras till det som blir en kortsiktig skön känsla.

Känslor och lösningar som dessa är förstadiet till det som senare kan leda till missbruk av olika slag. Många kommer inte så långt men jag tror att de flesta av oss känner igen varianter av det jag beskrev ovan.

Hur ska jag då göra för att grunda mig själv och hantera situationen när jag inte är i fokus eller situationer för att inte så ofta komma dit?

Grunden ligger alltid i att hitta min egen balans, på samma sätt som naturen hittar sin balans mellan mörker och ljus, mellan varm och kallt o.s.v. Jag behöver hitta min jämvikt och min balans. När jag har en bra balans mellan mina känslor som jag har eller får och mina tankar jag skapar och de handlingar jag gör är det mycket lättare att hamna i fokus och göra det jag förutsätter mig att göra vad det än är. För att komma dit behöver jag ta hand om mig själv och på ett strukturerat sätt styra mina känslor och mina tankar dit jag själv vill.

För att komma dit behöver jag ta reda på vad jag vill och hur jag vill ha det. Jag kan, om jag tillåter mig det. Det är bara jag som kan tillåta mig att vara i fokus oavsett vad som händer utanför mig själv.

Detta är ett dagligt arbete jag behöver göra. Första gången känns det svårare men efter ett tag blir det en rutin. Vissa kan detta sedan födseln andra, som jag, behöver skapa mig egna rutiner för att komma dit genom att dagligen arbeta med mig själv. Jag behöver vara medveten om mina brister och uppmärksam på mitt varande. Jag behöver vara tillåtande och älskande, framför allt mot mig själv. Jag behöver finna mitt lugn i meditationen. Inte fördöma bara acceptera och förlåta.

När jag är i fokus är det för att jag är i balans med mig själv. Då är allt möjligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Johan Andersson
Ystadsvägen 28
121 49 Johanneshov
0762- 289948