Bloggen har flyttat till samtalforallablog.wordpress.com

tisdag 16 april 2013

Oroa mig för mitt rykte


Mitt rykte. Vad ska andra tro om mig?Gör jag sådant andra inte gillar? Fattar jag felaktiga beslut? Är jag tillsammans med fel person? Har jag fel kläder? Jobbar jag med fel jobb? Vad ska andra tycka om mig? Hur ser min frisyr ut? Har jag rätt kläder? Passar jag in i gänget eller avviker jag från andra? Jag passar inte in om jag ......
 
Jag lägger min kraft och min energi på mitt rykte som skapar oro i mig att jag inte ska passa. Att vara vaksam och uppmärksam på mitt rykte innebär att jag ständigt lägger ner energi på att anpassa mig till min omgivning. Jag lever upp till andras idéer och mål, inte mina egna. Jag förställer mig för att bli omtyckt och älskad, passa in, få vara med och bli bekräftad. Inte bekräftad för den jag är utan bekräftad för den jag tror andra vill att jag ska vara.

Jag har bara fantasier om detta och vet egentligen inte alls vad andra vill, men jag tror och fantiserar om detta och anpassar mig till det jag tror. Inget är sant, som jag agerar utifrån förrän jag frågar om det faktiskt är så som jag tror.

Jag styrs av mina tankar om vad jag tror andra tycker och tänker. Mitt liv styrs av en fantasi som är påhittad av mig själv. Ju längre tiden går desto bättre blir jag på att spela mina påhittade roller. Till slut blir det en del av mig som egentligen från början är påhittad. Jag kommer längre och längre bort från mig själv, från mitt egentliga jag till någon som jag tror andra förväntar sig att jag ska vara.

Jag har definitivt inget rykte förrän jag själv skapat mig det. Det är bara jag som kan bestämma över hur jag vill att andra ska uppfatta mig utifrån mina egna tankar och känslor jag har och de handlingar jag gör. Jag kan inget annat än skapa mig det rykte jag vill andra ska se genom att vara sann och ärlig mot mig själv. Detta skapar aldrig en konflikt i mig själv. Den är sann och ärlig. Det är jag. Först då kan jag släppa min oro eftersom jag gör ett val att vara just jag.

Andra kommer alltid att tycka något annat. Många gånger kanske de är överens om min bild av mig själv. Ibland är de kanske inte överens om den, men det har då inte med mig att göra det har med dom att göra. Är jag sann och ärlig mot mig själv finns inga andra val.

Släpper jag min oro för mitt rykte kliver jag av en tävling som jag aldrig kommer att vinna. Tävling som handlar om att ha mest, göra bäst, vara mest osv

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Johan Andersson
Ystadsvägen 28
121 49 Johanneshov
0762- 289948