Bloggen har flyttat till samtalforallablog.wordpress.com

fredag 12 april 2013

Vara missunnsam och avundsjuk


När jag är avundsjuk, svartsjuk, missunnsam osv handlar det om att jag inte har fokus på mig själv. Jag saknar tillit till mig själv, har låg egen energi och tycker det som är runt omkring mig själv besvärande och jobbigt. Jag får mer fokus på andra och ser vad de gör och kan prestera och det förstärker mitt missnöje om min omgivning. Jag jämför min situation med andra och lägger mitt fokus på andra istället för att fokusera på det som är mina mål och min väg.

Genom att titta på andras framgång sänker jag min egen självkänsla och mitt eget självförtroende.

Väljer jag mig själv, min väg och mitt fokus släpper jag inte in mitt ego, som då tappar kraft att styra mig att känna avund och missunnsamhet. Jag grundar mig i mig istället för att jämföra. Jag förstår att jag redan har allt och inte behöver jämföra mig med andra.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Johan Andersson
Ystadsvägen 28
121 49 Johanneshov
0762- 289948