Bloggen har flyttat till samtalforallablog.wordpress.com

lördag 17 maj 2014

Historia

Idag var jag på rundvandring på den ö jag har mitt sommarhus på. Många ville lyssna när ingifte bonden berättade. Vid förra tillfället för 11 år sedan var det bonden själv som berättade. 
Vi fick lyssna på historier från förr och hur livet sakta utvecklades på ön från istiden och framåt. Ön fick ännu mer liv. Historien väcker gammalt till liv ich får mig att förstå och se saker på ett nytt sätt. 


Historia får mig att komma ihåg och förstå. Historia lär mig att inte göra om felen igen. Historia skapar mig erfarenhet. Historia lär mig om mitt förflutna. Historia lär mig att förstå här och nu. Historia bygger min framtid. 

Men historia kan hålla mig borta från att leva mitt liv idag. Historia kan få mig att inte våga. Historia kan hindra mig att utvecklas. Historia bygger fakta som jag inte behöver. Historia kan dödar min kärlek till mig själv och andra. Historia bär minnen som jag inte vill ha. Historia bär minnen som jag tror jag behöver. Historia hindrar mig att gå vidare. Historia blir mitt nu och min framtid.

Vilken historia väljer du? 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Johan Andersson
Ystadsvägen 28
121 49 Johanneshov
0762- 289948