Bloggen har flyttat till samtalforallablog.wordpress.com

onsdag 7 maj 2014

Svårt samtal

Vad är ett svårt samtal för mig. Vad gör att samtalet är svårt i så fall. Vad händer i mig som väcker känslor som får det att bli svårt? 

Samtal handlar om kommunikation, sam tal, tala tillsammans och om att få fram ett budskap till den andra. Det handlar också om att lyssna för att förstå och det handlar om ömsesidigt lärande. Jag lyssnar och försöker förstå, jag berättar och försöker få den andra att förstå. När samtal blir att bara tala om något för den andra eller vilja ha något från den andra är det inget samtal. 

Det svåra samtalet uppstod tidigare i mitt liv om att vara ärlig och uppriktig. Våga stå upp för det jag ville ha sagt och våga ta emot reaktionerna på det jag sagt. Det svåra samtalet har också varit att våga stå kvar och ta emot vad någon annan vill säga utan att avbryta. 

När jag tittar på mig själv kan jag se att rädslan inför ett samtal uppstår när jag tror att jag ska prestera något och har idéer om att jag inte har kunskap om det som jag ska prestera, har skuld eller skam eller att jag kan förvänta mig en negativ reaktion (förlusträdsla). 

Några saker att tänka på i det svåra samtalet
1. Lyssna mer än jag talar.
2. Var uppmärksam på mina egna känslor och tanken om vad de står för.
3. Säg tack när jag får kritik.
4. Var genuint nyfiken, även om jag skulle får kritik.
5. Tala om vad jag känner i det jag får höra.
6. Förstå att samtalet handlar om lärande.
7. Var aldrig dömande, då lär jag mig som mest.
8. Bekräfta det den andra säger att jag tagit emot det.

Vad betyder det svåra samtalet för dig? Vilka rädslor väcks i dig?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Johan Andersson
Ystadsvägen 28
121 49 Johanneshov
0762- 289948