Bloggen har flyttat till samtalforallablog.wordpress.com

måndag 5 maj 2014

Lögn är

En svart lögn, en vit lögn, en lögn , ljuga, vara oärlig, inte vara sann, inte vara sanningsenlig, vilseleda, föra bakom ljuset, halvsanning och bortförklaring. Vad jag än kallar det är det en lögn. Jag använder olika begrepp för att manifestera något som i botten ändå är en lögn.

Det är som att be om ursäkt utan att mena det eller komma med en bortförklaring. Det är lögn det med. Jag väljer att säga något som är en ursäkt för något jag inte gjort som egentligen är ett sätt att lura mig själv eller någon annan. Jag är osann men hittar en bortförklaring. 
- Idag är det lördag så då kan jag ta en godis även fast jag för mig själv lovat att inte äta godis alls.
-Jag bestämmer att jag ska komma klockan 13.00 till ett möte men inser redan när jag bestämmer att jag kommer att vara sen.
- Jag har en massa bortförklaringar med att jag kommer försent till jobbet.
- Jag är inte ärlig när någon vill ha ett smakråd från mig.
- Jag säger ja till att träffa en person fast jag inte alls har lust att träffa personen just då.
- Att intala mig själv att jag inte är värt något, inte kan något och inte är något är en lögn även det.

Mina exempel kan vara många. Har du exempel på när du tycker att det är en slags lögn?

Hur definierar du vad som är lögn och vad innebär den definitionen för dig? Är den definitionen bra för dig eller leder den dig längre bort ifrån dig själv och ditt genuina jag?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Johan Andersson
Ystadsvägen 28
121 49 Johanneshov
0762- 289948