Bloggen har flyttat till samtalforallablog.wordpress.com

torsdag 8 maj 2014

Oberoende- beroende

Jag är beroende av relationer. Jag är beroende av mat. Jag är beroende av sömn. Jag är beroende av bekräftelse. Jag är beroende av närhet. Jag är beroende av att vara behövd. Jag är beroende av Facebook. Jag är beroende av att tro på något. Jag är beroende av att ha det rent och städat runt mig. jag är beroende av hopp. Jag är beroende av....

Jag kommer inte undan jag är beroende av det som sker runt omkring mig. Jag är brukare i mitt beroende. 

Men.

När mitt beroende styr mig och gör mig hopplös, utan hopp skapar det bekymmer. Jag saknar då makt över mitt liv.

Brist på makt kan också göra att mitt beroende får allt för stora konsekvenser för mig så att det hindrar det liv jag vill leva.

Det är när konsekvenserna blir för stora som bruket går över i missbruk av mitt beroende. Det är först då jag inte själv styr mina val utan valen styrs av beroendet. 

Beroende eller medberoende det är ingen skillnad. Jag är beroende.

Vad är du, oberoende eller beroende? 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Johan Andersson
Ystadsvägen 28
121 49 Johanneshov
0762- 289948