Följ bloggen genom att skriva din epost här så kommer det ett mail till dig vid varje nytt inlägg.

tisdag 25 oktober 2016

Fysiska känslor - att vara i

Helt riktigt, som en av er sa, vi behöver vara uppmärksam på källan och vara källkritiska även mot oss själva. Vi behöver ifrågasätta oss själva i det vi tänker eller känner men även i det vi gör. Källan till vår smärta, eller för den delen vår glädje är kanske i stunden inte viktig även fast vi lärt oss att söka det svaret. Det som gör oss ont har en egen kärna fritt från tankar och fritt från tolkningar. Där behöver vi möta det som känns. Visst vi kan sätta ord på allt och jag menar att även den som känner en massa väljer att sätta en massa ord på allt och det är orden som är det som skapar problemet orden och tankarna tolkar vad vi känner för att sortera in vad det är som händer. Vi känner och reagerar på faran men vi ser inte faran och vi vet inte ens om det är någon fara mer än det faktum att vi känner. 

Panikångesten är ett bra exempel på tydliga fysiska känslor som inte kan lösas med tankar utan där kan vi befrias från detta genom att just fysiskt påverka och känna annorlunda. Andas lugnt, andas i en påse osv. Fysiska lösningar på ett fysiskt problem. Fritt från tankar. På samma sätt är det för den som tar ett pass på gymmet eller är ut och springer eller varför inte fixar med något praktiskt. Fysiska lösningar som skapa något fysiskt annorlunda. 

Detta betyder inte att saken är helt löst men det bidrar till lösningen utan att blanda in tankens tolkningar. Utöver detta behöver givetvis var och en arbeta med att finna sina egna orsaker till det som sker och då är hjärnan med. 

Ibland behöver vi separera delarna för att förstå helheten och det är det som denna uppdelning handlar om. Känslor är känslor, tankar är tankar och när vi sätter ord på känslorna skapar vi en tolkning av våra känslor (fysiska reaktioner). Men fortfarande känner vi något fysiskt som ibland kan vara ok att känna och ok att bara vara i. Åter till panikångesten, att känna ångesten och tolka den som att vi håller på att dö eller att det aldrig kommer att gå över kommer enbart att förvärra situationen. De som vet hur det är att få panikångest vet att den kommer att gå över och att vi inte kommer att dö. Vi vet att det är fysiska väldigt påtagliga känslor i oss som vi har svårt att värja oss ifrån och som förvärras av våra tankar.

Dagarna fortsätter och att vara i känslan fritt från hjärnans kontroll är ett mästerverk likställt med att gå på slag lina mellan två skyskrapor. Det krävs mod och det krävs energi att våga stå kvar och lita på oss själva att vi kan rida ut känslan utan att hitta lösningar och förklaringar. Jag drar mig till minens det enkla att våga vara kvar i känslan av rastlöshet och hur himla svårt det är. Jag gör allt för att distrahera det jag känner.

Hur tillåtande är du i dina egna fysiska känslor?

Idag är en dag jag fortsätter öva.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Johan Andersson
Ystadsvägen 28
121 49 Johanneshov
0762- 289948