Bloggen har flyttat till samtalforallablog.wordpress.com

söndag 16 oktober 2016

Tacksam, för helvete var tacksam

Hur svårt kan det vara att bara vara tacksam för det jag har. Tacksam för att leva, tacksam för att vara friska, tacksam för att bo, tacksam för ett arbete, tacksam för att jag har saker att göra på kvällar och helger, tacksam för att ha närhet till naturen, tacksam för att ha vänner och människor som älskar mig, tacksam för att vara närvarande, tacksam för att få möjlighet att äta och tacksam för de två killar jag har förmånen att vara pappa för. Tacksam för det som varit och tacksam för det som är. Tacksam för att jag är jag. Tacksam för att kunna basta och bada även på vintern. Tacksam att kunna se, höra och känna. Tacksam för att bo i Sverige och tacksam för all vår natur. Tacksam för att bo i Stockholm och tacksam för att må bra rent allmänt. Tacksam för att det finns så många nya böcker att läsa och tacksam för en massa utmaningar. 

Men ändå så ser jag att jag varje dag på olika sätt strävar efter mer. Större, bättre, dyrare, finare, mer, mer mer. En strävan efter att få ännu mer. 

Det är som en känsla av att bägaren aldrig blir tillräckligt full. En känsla som gör mig både besatt och manisk. En känsla som bara finns där. Ett något som driver mig åt olika hålla och jag märker när det sätter fart.

Projekten i sig är en del av drivfjädern som bekräftar mig men det finns också detta att göra det på ett bra sätt. Jag talar inte om att låna och köpa utan om att sträva och skapa. Som om det finns någon som ska bedöma det jag gör. Min tacksamhetsbägare har hål i botten där det ständig sipprat ut så att bägaren behöver fyllas på om och om igen. 

Varje dag behöver jag titta mig omkring och säga till mig själv; "- Idag Johan är jag tacksam för...." (..och ta fram ett antal saker som gör mig tacksam.)

Idag är jag tacksam för att jag har ett sommarställe där jag kan trivas och snickra, bad och basta med direktkontakt med naturen och havet.  Idag är jag också tacksam för att jag har ett hem att komma hem till och min sambo som bor med mig. 

Har du svårt att känna tacksamhet och flyr in i att vilja ha mer eller startar upp en massa projekt? 

Idag är en dag att känna att jag har tillräckligt med allt och behöver inget ytterligare. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Johan Andersson
Ystadsvägen 28
121 49 Johanneshov
0762- 289948