Bloggen har flyttat till samtalforallablog.wordpress.com

lördag 22 oktober 2016

Känn känslan som kommer

Känslan är inte något jag tänker förrän jag sätter ord på det jag känner. Känslan har inte med mitt ego att göra och inte heller med mitt intellekt. Även fast jag hela mitt liv trott att jag känt när jag egentligen tänkt vad jag känt. Känslor är fysisk reaktioner och dessa minnen står fritt från våra tankar även fast känslorna har egna minnen som ibland försätter oss i konflikt. 

Så vi behöver våga se och känna det vi faktiskt känner och det som som faktiskt sker i vår kropp. Hur vi står, hur vi går och sitter. Hur vi ser ut och hur vi andas. Titta dig i spegeln och du kommer direkt att känna något. 

När vi inte tillåter oss att känna och är uppmärksamma på det som faktiskt sker kommer vi att missa det som kommer till oss. Det blir uppenbart i en värld där vi tror att om något ska ske behöver vi skapa det själv. Känn det som är utan att sätta ord på det du känner. Var känns det hur känns det? Känns det länge och med vilken kraft? Vad gör du när det känns? Förstärker du det som känns eller vill du att känslan ska försvinna? 

Varje känsla som kommer till oss behöver inte motas bort och rättas till. Varje känsla är ett uttryck och något som bara är och kanske ska tillåtas vara kvar. 

Jag gick hemifrån tidigare en morgon ändå mötte jag min sambo senare på morgonen bara så där och vi kunde  kramas och pussas en gång till och önska varandra en bra dag. Jag kunde tänka, va otroligt att vi sågs men jag skulle också kunna känna känslan av att vi sågs och vilken värme det gav mig av närhet en känsla av rys och värma.   

Vissa menar att även känslor kommer från vår hjärna och visst finna det en koppling eftersom hjärnan är vår sambandcentral. Men försök ändå att tänka bort vad du känner. Du tolkar vad du känner så istället bara känn vad som känns. 

Jag behöver träna på detta väldigt mycket. Tillåta att känna. Känna och acceptera. Bara känna och vara. Njuta eller besväras men bara känna.  

Hur tillåtande är du att känna det som känns utan att tolka det du känner? 

Idag är en dag jag tar reda på var det är som känns och känner utan att motta bort och utan att tolka och sätta ord på på det som känns. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Johan Andersson
Ystadsvägen 28
121 49 Johanneshov
0762- 289948