Bloggen har flyttat till samtalforallablog.wordpress.com

torsdag 6 april 2017

Det är just detta som är den stora gåvan

Livet pågår. Små och stora saker händer. Sådant jag gillar och rentav tycker väldigt mycket om. Men även sådant som besvärar och som det känns går emot. Allt blir inte som jag vill och det blir inte ens i den riktning jag vill. Situationer gör mig arg men också glad. Jag kan känna mig ledsen men också överlycklig. Ibland är allt fyllt av olika sorg och längtan till något som aldrig blev. Längtan till en uppväxt, ett föräldraskap eller en partner som aldrig blev som jag hoppats. Det går dagar, veckor eller bara en stund. Känslan av att jag själv inte duger eller håller måttet. Saker jag säger eller gör blir plumpt och dumt. Tankar om dagen som ska komma och oro för det som ännu inte inträffat, tankar som ändå inte är så sanna som jag tror. 

Det är ok att allt ibland, för en stund eller att det i tider är på detta sätt. Det är ok för just det är det som är livet. Det är helt ok.

Livet är inte evig förälskelse och saker som bara rullar på. Livet är inte han som kommer på den gyllene springaren eller hon med glitter i hår. Livet är inte bara guld och gröna skogar och hinder som aldrig syns till. Livet är inte är inte alltid mätt om dagen och vatten i överflöd. Livet är inte ens fred på denna jord. 

Ibland är vi bara osams och tycker olika. Ibland är vi inte villkorslöst älskade. Ibland har vi ovänner och ibland fiender där jag kanske till och med är en del av det avgjort att det som sker faktiskt sker.

Men det gör inget för allt är ok. Jag är jag i denna stund och även du. Det är ok och vi är ok för det är just så som livet är.

Min dröm där allt är perfekt kanske hade gjort mig fattig på kunskap och upplevelser. Kanske hade jag då aldrig lärt mig att vara tacksam och förstå. Kanske hade jag då aldrig utvecklats och lärt mig att respektera det som sker.

Kanske är det så att livet har jag fått till skänks för att lära mig livet fram till livets slut. Det är det som är kanske det som är den stora gåva.

När jag skriver dessa rader och tar in vad som jag har skrivit känner jag hur jag får en känsla av respekt och acceptans för det som är. Vi är ok och det är ok för det är så livet är.

Kan du känna respekt för ditt eget liv och hur du lever detta?

Idag är en dag jag känner in och känner respekt för att det liv jag fått som gåva är just mitt liv precis som det är.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Johan Andersson
Ystadsvägen 28
121 49 Johanneshov
0762- 289948