Bloggen har flyttat till samtalforallablog.wordpress.com

torsdag 13 april 2017

Våga ha tråkigt

Idag är det långfredag. Vi ska minnas Jesus som offrade sig för människorna och fick en tuff död på korset på Golgata. På 1500- 1600-talet brände vi häxor på bål och i storstan Stockholm var det barn som var de som kunde vittna, två barn var lika med ett vittne. Nyligen renoverade de galgbacken i Hammarbyhöjden/ Skärmabrink där man fram till1861 kunde se människor avrättas offentligt. Stadens torg var under flera hundars år en skådeplats för avrättningar i statens namn och folket stod och tittade på precis som under Jesus tid. Döden har alltid varit en följeslagare hos oss inte minst har vi varit duktiga på att ta ihjäl andra som inte tycker eller gör som vi. 

Idag ska vi minnas och vi ska ha tråkigt. Vi ska lida som andra lidit. När jag växte upp och ända in på 90- talet var långfredagen en dag där mycket var stängt och det sällan fanns något att göra. 

Det är en konst att ha tråkigt och det är till och med nyttigt att ha tråkigt. Vår hjärna behöver koppla av och få paus för att samla nya krafter. I det tråkiga ligger nya möjligheter och vilja till förändring. I det tråkiga föds nya idéer.

Om vi känner att vi har tråkigt kan detta också vara en start till något annat och till något nytt. 

Om vi hela tiden försöker underhålla oss och undviker att ha tråkigt finns också risken att vi verkligen kommer att få problem när vi till slut får riktigt tråkigt. 

Att tillåta sig att ha tråkigt är också ett sätt att vara närvarande i nuet. 

Jag har en förmåga att sysselsätta mig för att slippa att ha tråkigt och för att slippa känna att jag har tråkigt och känna mig ensam. Jag är en mästare på att sysselsätta mig för att känna mig nöjd med min dag. En dag när jag har tråkigt  är en dålig dag och just det skapar problem för mig. Om jag inte tillåter mig själv att ha en dag när jag inte gör så mycket och kanske då har det just tråkigt   har jag också släppt möjligheten att vara tacksam för det som ändå är. "- Ja ha detta var en tråkig dag, det är också en dag att vara tacksam för."

Har du problem när du inte gör saker? 

Idag är en dag jag accepterar vad som än sker och känner tacksamhet för det som är. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Johan Andersson
Ystadsvägen 28
121 49 Johanneshov
0762- 289948