Bloggen har flyttat till samtalforallablog.wordpress.com

söndag 23 april 2017

Mina inre röster

Det pågår i mig en het dialog. Kanske är den egentligen varken het eller en dialog utan två röster som krigar om mitt jag. Representanter för mitt ego som blir mina inre röster. Både förövaren och offret tar sin plats och målet är jag. Tänk dig om du delar min kropp med en vertikal linje mitt i tu och utifrån denna bild skapar en vänster och en högerhalva. Förövaren är den ena och uttrycker både fördömanden, hat, stark kritik och beklagande. Offret är den andra som tar på sig all skuld och låter sig kännas som ett offer och beklagar sin egen existens. Båda söker sig till mitt eget centrum och kämpar för att inte kärleken ska få sin plats. I denna kamp försöker båda mitt jag att känna hur värdelös och menlös jag är som inte kan ta mig ur det jag försätter mig i. Mina inre röster talar med kluven tunga till mig och det finns ingen försvarare. Hur jag än lyssnar på de inre rösterna blir jag själv alltid förloraren.

Det som speglas i mitt inre är rösterna från min mamma och min pappa som om och om igen spelar upp det drama jag växte upp med. Jag lärde mig att vara väggen mellan mina föräldrar. Jag lärde mig att hata förövaren och försvara offret: Jag lärde mig att vara förövaren men också att vara offret. Jag lärde mig att befinna mig mitt emellan i en värld som samtidigt var jag och mitt eget kött och blod. Jag lärde mig att jag var offret och jag var förövaren eftersom detta kom från mina föräldrar. Jag lärde mig att slå på mig själv och jag lärde mig skammen och skulden av att slå.

Mina föräldrar har idag inte ett dugg med detta att göra, de är för länge sedan förlåtna. Idag är det jag som förvaltar vidare med min inre kamp. Det är jag som behöver hitta verktyg att mota bort dialogen genom att förhindra att dialogen kommer in i mig. Jag behöver sätta stopp och markera att jag inte vill höra mer. Jag behöver säga "Rör inte min kompis". Kompisen är jag och jag behöver ta mig själv i försvar. Jag behöver rensa bort de dialoger i mig som trycker ner offret eller som agerar med våldsam kraft som förövare. Jag behöver ta bort för att föra in kärleken till mig själv och kärleken till mitt inre jag. Jag behöver befria mig från min egen historia.

Vilka inre röster har du och hur sliter de dig isär? Vad skulle det innebära för dig om denna inre röst byttes ut mot kärleken till dig?

Idag är en dag jag skapar nya röster i mig som formuleras av kärlek. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Johan Andersson
Ystadsvägen 28
121 49 Johanneshov
0762- 289948