Bloggen har flyttat till samtalforallablog.wordpress.com

måndag 24 april 2017

Det viktiga är att du har koll på vilka värderingar du har inte vilka mål du sätter

Vi sätter mål och vi vill nå nya höjder. Vi vill klara mer och vi vill äga mer. Vi sätter mål för att uppnå något mer. 

Frågan är varför? Vad är det som gör att vi strävar och vilket syfte har det? Vad ska det leda till? 

Med oss på resan har vi våra värderingar om vad som är viktigt och hur vi ser på livet. Med på resan har vi varför vi vill nå alla dessa mål. Våra syften är styrda av våra värderingar. Bli mer rik och äga mer kanske inte handlar om rädslan för att bli fattig utan strävan att bli bättre än sin egen far som aldrig uppskattade det du gjorde. Bli bäst i någon sport kanske inte handlar om att hitta ett mål att nå och just bara bli bäst för att besegra sig själva utan har sin grund i att bli älskad och bekräftad. Träna på ett gym varje dag för att bli muskulös och smidig kanske inte handlar om din hälsa utan om att få kontroll i ett annars okontrollerat själsliv. Duktig och ambitiös kanske inte har sin grund i att göra saker på ett bra sätt utan rädslan för att misslyckas och bli kritiserad. 

Allt det vi gör eller vill uppnå har en grund och kanske inte alltid den grund vi tror och så som det ser ut att vara utan bottnar i våra grundläggande värderingar om hur vi ser på andra och oss själva. Vi har våra grundläggande värderingar djupt rotade i oss sprungna ur vår egen historia. Det är därför det är viktigt att först veta vilka syften vi har innan vi bestämmer oss för vad vi vill göra och uppnå. 

Jag ägnar ganska mycket tid att bli klar över de värderingar jag har och varför jag tänker, känner och gör som jag gör. Jag har upptäckt att mina ambitioner och min vilja fört mig i olika riktningar och inte alltid dit jag egentligen från början önskat. Detta att vara en clown har skapade en känsla av att vara oseriös. Förmågan att ha åsikter i allt har gjort mig ensam. Jakten på frihet och oberoende har gjort mig obehövd. Känslan av att aldrig vara nöjd har gjort mig ointressant. Kraften att kunna få bli älskad har skapat skapat brist på kärlek. 

När jag inte är vaken på vilka grunder och värderingar jag har handlat ökar risken att resultatet blir ett annat än det jag från början önskade. Jag skapar cirkelgång som leder mig längre bort från de mål jag från början satt. Offret blir större än det resultat jag trodd jag skulle uppnå. 

När jag har bättre kontroll över vilka värderingar som styr mitt handlade ökar möjligheten att skapa det jag egentligen önskar. Jag får de resultat som jag från början förväntar mig. 

Har du koll på dina värderingar och grunden till det du gör, det du tänker och känner? Vet du vad du egentligen vill? 

Idag är en dag jag blir mer klar över varför jag gör som jag gör. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Johan Andersson
Ystadsvägen 28
121 49 Johanneshov
0762- 289948