Bloggen har flyttat till samtalforallablog.wordpress.com

torsdag 20 april 2017

Det är okey

Jag satt och läste några av mina inlägg jag gjort senaste tiden för att fånga upp de känslor som jag försökt att förmedla. Det första som slog mig och det som jag kände var att jag började kritisera vad jag gjort. Min upplevelse var att det kändes mer som en massa ord jag staplat på varandra än en känslan av att jag försökt förmedla något. Detta skapade mer känslan av meningslöst. Ord, ord, ord men utan känsla. Samtidigt varje gång när jag i stunden skriver upplever jag ändå att det just då finns en känsla, men efteråt ser jag bara orden.

Ibland blir det vi gjort, när vi tittar i backspegeln, patetiskt konstigt och svårt att förstå. Det vi tidigare upplevt så starkt har bleknat och vi kan har fått distans till det som då var viktigt. Tiden har gått och vi har utvecklats. Det som gällde då gäller inte längre. 

Men det är okey. Det är okey att det som var då var viktigt men att det kanske inte längre är det. Det är okey för det är en del av min egen utveckling. Det är okej. Vi befinner oss i en ständig rörelse som gör att förändringen aldrig står still. Det är okej. Jag var i stunden närvarande och det är det viktigaste. Det är okej.

Vi bär alla på en historia med tankar, känslor och handlingar. Vi bär alla på en historia som sakta bleknar men kanske var viktig när historien var aktuell. Saker vi gjort och sagt kanske vi ångrar även fast det då i stunden var ett uttryck för vår känsla.  Kanske är det så att det finns inget att känna skam för och inget att ångra för då var då och det är okey. Så länge vi reflekterar och utvecklas är det okey och gör vi inte det så är det ändå okey.

Vi kan ha skadat andra förutom oss själva men det är okey. En del behöver vi gottgöra och be om ursäkt för men det är okej. Det är en del av vår historia och det är okey. Det som är gjort är gjort och är inget vi kan förändra. Det är okey. 

När jag står framför spegeln varje morgon så säger jag till mig själv att jag är okey. Den jag ser är en man i utveckling och det är okey. Jag utvecklas och jag förändras både mentalt och fysiskt och det är okey. Jag gör framsteg och jag får bakslag men det är okey. Jag är jag och jag går framåt och det är ok. Jag är okey. Det är okey. Jag går bakåt men det är också okey.

Jag är okey och det finns inga men. Jag gör inte alltid rätt och det går inte alltid min väg men det är okey. Det som var i går är inte idag och det som är i dag är inte i morgon för då är idag då och en del av min historia. Det är okey. Jag är okey. Du är okey. Vi är okey.

Känner du ofta att du inte är okey?

Idag är en dag jag är okey.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Johan Andersson
Ystadsvägen 28
121 49 Johanneshov
0762- 289948