Bloggen har flyttat till samtalforallablog.wordpress.com

söndag 16 april 2017

Rastlöshet är en varelse som tagit över min kropp

I förrgår var en bra dag och i går samma. Jag jobbade och var duktig. Jag fick saker gjorda och jag var utomhus. Kroppen fick verkligen jobb sig svettigt och trött. I dessa stunder känner jag att det är trivsamt och härligt att gå in, duscha och äta en god bit mat efteråt. Tillåta mig att koppla av. Då känns det som jag gjort en massa och varit nyttig.

Men en dag som denna.

Jag står bara inte ut: Till en börja var det ok för det snöade och då kändes det skönt att vara inne. Men sedan kom solen vilket gjorde att jag stressade av att jag var tvungen att gå ut. Förutom detta började grannarna att jobba på sina sommarställen vilket stressade mig ännu mer, då behövde jag också gå ut och vara duktig.

Nu blev det inte så utan jag stannade inne. Jag gick ut några gånger bara för att känna att det egentligen var kallt så jag kunde vara inne igen. 

Jag kollade film, jag jobbade lite med släktforskning, jag bakade och hade ett samtal och läste en del men ändå kan jag inte känna att jag är nöjd med dagen. Jag har inte gjort tillräckligt.

Egentligen vill jag kunna göra just inget men blir så rastlös. Jag får känslor av att vara onyttig och att inte bara få ta det lugnt. Jag får svårt att vara i det som sker och flyr genom att sysselsätta mig. Jag har svårt att känna känslan av att vara rastlös. Rastlöshet symboliserar något som inte är bra. Rastlösheten känns i bakbenen och i att jag blir irriterad. Rastlösheten gör att jag har svårt att bara slappna av. Rastlösheten får mig att inte duga.Rastlösheten är som något kommer in i mig och som jag enbart kan få bort genom att göra något som kan avleda rastlösheten eller ersätta rastlösheten med något som känns nyttigt. Det behöver inte vara nyttigt men det ska kännas nyttigt. Känns det nyttigt kan jag återgå till det jag gjort tidigare, bara jag gjort det där nyttiga.

Det är satan vad det gäckar mig ibland och får mig att både bli irriterad, känna skuld kanske rentav också skam. Vad är det för levande väsen som tagit kontroll över mig, inne i mig. Vad är det för väsen som tror att han äger min vilja och min lust?

Kan du bara försvinna och ta med dina krav på vägen ut, ut ifrån min kropp och min hjärna.

Rastlöshet är verkligen en känsla som får mig att agera på olika sätt. Känslan passerar inte hjärnan utan får mig att agera direkt. Den är en del av min frontalloben. Den får mig att impulsivt göra saker för att jag inte står ut med att vara just här och nu. Den får mig att inte tillåta mig att ha det tråkigt.

Vilken utmaning detta är egentligen. Utmaningen att tillåta mig själv att vara just här och nu.

Min rastlöshet har fått mig att göra en mängd bra saker eftersom i rastlösheten finns energi. Energi att göra en massa om det inte är så att det går till en viss gräns där jag istället blir mer tillfälligt apatisk istället. 

Jag har detta inne i mig så min uppgift handlar mer om att se det positiva och kunna hantera det negativa. Egentligen är det helt ok bara jag tillåter mig själva att acceptera energin som fyller mig antingen genom att göra något, eller låta bli.

Kan du ibland känna känslor som får dig att bli impulsiv? Vad gör du då? Känns det tillåtet?

Idag är en dag jag tillåter mig att se på min rastlöshet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Johan Andersson
Ystadsvägen 28
121 49 Johanneshov
0762- 289948