Bloggen har flyttat till samtalforallablog.wordpress.com

tisdag 5 januari 2016

Bönen- det påminnande samtalet

Fader vår som är i himmelen. 
Helgat varde ditt namn. 
Tillkomme ditt rike. 
Ske din vilja, såsom i himmelen 
så ock på jorden. 
Vårt dagliga bröd giv oss idag, 
och förlåt oss våra skulder, 
såsom ock vi förlåta dem oss skyldiga äro, 
och inled oss icke i frestelse 
utan fräls oss ifrån ondo. 
Ty riket är ditt och makten och härligheten 
i evighet. 
Amen.

Vad är det ni ser och känner när ni läser detta? Om en Gud som är i himmelen som ni ber till?  Religion som ni inte vill befatta er med? Absolut, det är ok att se det på många olika sätt bara det känns bra för dig. Texten eller bönen handlar om samtalet med mig själv eller om du vill med någon annan, om att finna sådant som hjälper mig i livet. Varför skulle människor annars ägna tid åt religion eller terapi, för den delen. Det handlar om att hitta något att hålla sig till som gör livet enklare samtidigt som vi inser att vi är människor som gör tokiga saker ibland. 

Du kan, om det känna lättare, läsa ovanstående bön så här:

Mitt inre jag som är allsmäktig. 
Helgat varde jag. 
Tillkomme mitt eget hjärta och min själ. 
Ske min egen vilja, såsom i himmelen 
så ock på jorden. 
Mitt dagliga bröd giv mig idag, 
och jag vill förlåta mig för mina skulder, 
såsom ock jag förlåter andra skyldig är, 
och inled mig icke i frestelse 
utan fräls mig ifrån ondo. 
Ty mina tankar och känslor är mina och makten över dessa och härligheten 
i evighet. 
Amen.

Samtalet med mig själv handlar om min egen medvetenhet och att se mig själv och se det i ett större sammanhang. Inse att jag inte är felfri och hur viktigt det är att förlåta mig själv och andra eftersom andra inte heller är felfria. Inse att det finns många saker utanför mig själv som kan fresta mig att tro att bekräftelsen utanför mig själv är viktigare än bekräftelsen i mig själv. Inse att det finns många saker som kan få mig att prioritera annat än mig själv i tron att jag ska få något jag tror jag saknar. Något som jag redan har men inte tror mig veta.

Bönen, mantrat eller vad jag vill kalla det är samtalet med mig själv för att jag inte ska glömma bort viktiga saker i livet för mig att tänka på. Bönen handlar om att medvetandegöra mig själv och göra det gärna varje dag så att jag inte ska falla tillbaka till något jag inte vill falla tillbaka till. 

Mina reflektioner i min blogg har samma syfte som bönen. 

Hur gör du för att påminna dig om att hålla dig till det som du vill och som du tänker är bra för dig? 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Johan Andersson
Ystadsvägen 28
121 49 Johanneshov
0762- 289948