Bloggen har flyttat till samtalforallablog.wordpress.com

måndag 19 september 2016

Åsikter, förbaskade åsikter

I allt kan vi ha en åsikt. Vi kan ha åsikter om vad folk har på sig, hur de ser ut eller vad de säger. Vi kan ha åsikter vad människor ska göra eller inte göra även fast vi själva knappt ibland klarar av att hantera vårt eget liv. Vi har åsikter om gott och ont. Vi har åsikter om rätt eller fel. Vi har åsikter om vem som är svensk och inte och vi har åsikter om grannens val av tapeter eller hur han sköter sin trädgård. Vi har åsikter om politik och hur landet styrs. Vi tror att det finns svart och vitt när verkligheten är en massa gråzoner. Ja vi har åsikter om allt.

Visst ska vi säga vår mening men frågan är om det alltid är nödvändigt och vad detta ständiga tyckande gör oss själva. Gör vi detta för att identifiera oss eller handlar det om att vi vill bestämma. Har det med vår egen rädsla att göra eller är det brister i vår egen trygghet.

Samtidigt är det få som efterfrågar våra åsikter.

Grannen håller på med att bygga till och jag märker hur jag är där och har åsikter om både det ena och andra. Mest handlar det om "tips" som han aldrig frågat efter. Det finns en välvilja i det jag gör men det blir så fel och är verkligen onödigt, så länge jag inte får frågan. 

Åsikter betyder också att vi jämför och jämföra innebär att jag skapar en konflikt i mig själv. Konflikter är inget som vi borde vara intresserad av och som inte heller bör fokusera på då det inte för oss framåt, om det inte är så att det är konflikten vi söker.

Så varför har vi åsikter. Vad är det som gör att vi har en så stor kraft och vilja att säga vår mening?

Jag är övertygad om att detta är hjärnans ständiga arbete att testa omgivningen med de egna åsikterna och stämma av detta för att veta vad som är bra eller dåligt. Vad som är farligt eller ofarligt. Åsikterna är egots arbete att ständigt lägga sig i, förhoppningsvis för att lära sig något nytt men oftast verkat det mer vara en vilja att lära andra. Viljan att skapa kontroll i varje stund i varje sekund, både över den egna kunskapen men också över omgivningen.

Det finns bara ett råd här och det är: - Lägg ner åsiktsmaskinen och släpp taget om ditt eget behov av kontroll.

Har du en massa åsikter som du sprider både till de som vill ha det och de som aldrig efterfrågat det? Vad får det för konsekvenser för dig?

Idag är en dag jag inte har åsikter om någonting.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Johan Andersson
Ystadsvägen 28
121 49 Johanneshov
0762- 289948