Bloggen har flyttat till samtalforallablog.wordpress.com

lördag 10 september 2016

Det är när jag är naken jag är mitt vackraste jag

Jag gillar att bada och jag gillar att bada naken. Bada naken innebär en frihet och något okonstlat. Det handlar aldrig om sexualitet eller något sådant utan enbart om det naturliga. Att vara naken i bastun är lite samma sak, där är vi avklädda och befriade från skydd och gränser som kan hindrar oss själva i vår dialog med andra. Vi dömmer inte eller känner rädsla utan vi är alla lika oskyddade. 

På samma sätt är det med vår inre nakenhet. Det är när vi vågar visa alla våra sidor, humör, tankar, känslor, vår historia, våra styrkor och brister som vi visar vårt genuina jag. Den vi egentligen är med både vår egen moral och omoral. Med våra konstiga tankar och plötsliga känslor. Med vår okunskap och våra misstag. Med våra karaktärsdrag och speciella tankar. När vi vågar vara oss själva utan att dölja något och också våga acceptera och erkänna den vi för stunden upplever att vi är och de erfarenhet vi samlat i vårt liv. 

När jag själv når denna accepterande nakenheten och också vågar visa den för andra det är då jag slutar att spela teater och är precis jag är. Denna nakenhet är inte enbart för konstnärer av olika slag och författare utan kan vara tillgänglig för alla bara vi vågar erkänna för oss själva och andra att det är som det är. Jag är som jag är. Bara vi vågar att sluta dölja, för just att vi döljer är inte det vi är utan det vi tror att vi måste vara. Vi är och vi gör. Vi är och vi tänker. Vi är och vi känner.

Först när jag vågade erkänna mina djupaste svagheter började jag sakta slappna av. Jag förlorade människor som inte kunde hantera min nakenhet samtidigt fann jag nya som var lika nakna som jag eller som ville bli mer nakna än de var för de har insett att i den ärliga nakenheten ligger det en befrielse.

Hur naken är du?

Idag är en dag jag tillåter mig att vara så naken jag själv vill. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Johan Andersson
Ystadsvägen 28
121 49 Johanneshov
0762- 289948