Bloggen har flyttat till samtalforallablog.wordpress.com

onsdag 21 september 2016

Ödet bestämmer vad som ska hända

Tror du på ödet? Tror du på att det är något annat som styr ditt liv än du själv? Tänker du att beroende på vad jag gör kommer ödet att styra dig åt ett eller annat håll? Kanske låter du ödet styra helt? 

I min ungdom tänkte jag att om jag räknade antalet bokstäver i en neonskylt och det gick jämnt upp så skulle det gå bra för mig. Jag hade en idé om att ödet skulle vägleda mig i livet. Kanske var det inte så seriöst men ändå fanns det i mina tankar ganska ofta. Jag kan än idag komma på mig att räkna bokstäver på detta sätt. 

Vissa går inte under stegar andra spottar tre gånger när de ser en svart katt. Vi verkar vara många som låter oss styras av något slags öde, lite på skämt lite på allvar. 

När vi väljer att tro att ödet är den vägledning vi kan rätta oss efter säger vi samtidigt att vi inte har möjlighet att själva påverka vad som kommer att hända i våra liv. Vi är fångna i någon annans beslut. 

Däremot att säga- det blir som det blir och jag tar det därifrån - är mer ett accepterande över att saker händer och jag kan inte alltid direkt påverka situationen men däremot kan jag välja hur jag sedan ska förhålla mig till det som sker. Detta är ett återkommande viktigt ämne i min blogg, vi äger oss själva.

Det finns saker som vi kan påverka och ofta är det sådant som gäller vår egen person. Hur vi väljer att tänka, hur vi hanterar våra känslor och vad vi gör. Vi styr alla delar i detta och vi förhåller oss till sådant som händer utanför oss själva. Ta detta med om det regnar, inte funderar vi över hur vi ska få det att sluta regna, nej vi funderar istället över hur vi ska göra för att skydda oss från regnet om vi går ut eller så fundera vi på om vi ska stanna inne i stället. Regnet är inget öde utan är bara något som händer. 

Jag är dömd att vara ensam. Jag är dömd att drabbas av en massa problem. Jag är dömd att inte hitta någon livskamrat. När vi tänker på detta sätt är det som om vi styrs av vårt eget öde och att det är någon annan som fattar dessa domar. Vi ställer oss utanför beslutets kraft som om det är någon högre makt som styr oss.

Kan du känna att ditt liv är styrt av ödet, att du är drabbad och att du varken har kraft eller makt att förändra det som pågår?

Idag är en dag jag ser det jag tror är öden men inser att detta enbart är händelser och jag förstår att det är jag som styr mitt eget liv.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Johan Andersson
Ystadsvägen 28
121 49 Johanneshov
0762- 289948