Bloggen har flyttat till samtalforallablog.wordpress.com

torsdag 5 september 2013

Mogen

En frukt som jag plockar för tidigt når aldrig sin fulla mognad. Jag plockar frukten när den är mogen. Om jag plockar för tidigt får jag vänta tills den exakta tidpunkt inträffar när jag kan äta den. Då har den full smak, doft och känslighet. Den har tagit till sig alla mineraler, hormoner, vitaminer och färg.

Förändringsarbete är det samma.

Jag är beredd till förändring när jag är mogen till förändring. Tidigare är det bortkastad tid. 

Det är därför processen är så viktigt. Jag kan aldrig forsera en förändring eftersom jag inte får med både känsla och tanke i mitt förändringsarbete. 

Mycket av samtal och samtalsterapi handlar därför om att både intellektuellt (tanken) och känslomässigt få mig att bli mogen i mitt beslut till en förändring. 

När jag är mogen sker förändringen i land utan att du märker det. Det bara sker eftersom du har känslan med dig. 

Har du inte känslan med dig utan bara tanken kommer känslan alltid att vinna. 

Ta hand om din process och var tacksam för att den finns där. Den hjälper dig att komma fram till ett beslut som du också klarar av att genomföra. 

Kan du se skillnaden i resultatet när du enbart har intellektet med dig och när du också har dina känslor med dig? 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Johan Andersson
Ystadsvägen 28
121 49 Johanneshov
0762- 289948