Bloggen har flyttat till samtalforallablog.wordpress.com

tisdag 7 maj 2013

Allt är jag- allt är du

När jag gör mina val styrs de alltid av mina känslor av t.ex. rädsla, glädje, ilska, sorg, skuld eller skam. Vad jag har i mitt bagage och mina erfarenheter sedan tidigare påverkar mina kommande beslut. Vad är det som väcks i mig som jag känner igen sedan tidigare blir en del av mitt beslut. Jag är aldrig neutral utan gör mina val på ett subjektivt sätt. Det är bara som det är och i mitt arbete med mig själv handlar det mer om att vara medveten om detta och acceptera att det är så. Jag är styrd av de värderingar som jag samlat på mig under alla mina år. Mina värderingar speglar allt jag gör, även de värderingar jag har om mig själv.

Är jag fördömande i de beslut jag fattar och de uttalande jag gör, är det en produkt av mina egna brister och mina egna beslut. Har jag åsikter om andras sätt att leva är det enbart en spegel av mina egna brister och mina rädslor för de liv jag just då lever.

Allt faller tillbaka på mig själv eftersom jag bär det inom mig. Det blir tydligt i mina tankar, i mina uttalanden eller enbart genom de signaler som jag sänder ut till min omgivning. Jag är alltid en del av allt det som händer mig och det som sker runt mig själv.

För att bli så medveten som möjligt  krävs att jag accepterar alla mina rädslor och mina tankar om mig själv och andra. Jag behöver klargöra vad det är för tankar som skapas med dessa känslor och jag behöver klargöra vad det är för tankar som skapat dessa känslor.

Mina insikter påverkar mina val på ett medvetet sätt. Detta kan leda till ett mindre fördömande och ett större accepterande att alla vi människor är unika och att mina val enbart är mina egna. Andra gör andra val som kan vara lika rätt utifrån deras sätt att se det utifrån deras erfarenheter.

Väljer jag att ta hand om mig och mitt och "skiter" i andra kommer det att leda till en bättre värld för oss alla.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Johan Andersson
Ystadsvägen 28
121 49 Johanneshov
0762- 289948