Bloggen har flyttat till samtalforallablog.wordpress.com

söndag 26 maj 2013

Lättare mindre krävande väg

Det är så enkelt att ta en lättare mindre krävande väg. Det har alltid varit så. Varför göra det svåra när jag kan göra det lätt. Finns det inget snabbare sätt att göra det på så jag kommer undan snabbare med det jag ska göra. Det är detta som fört oss framåt och skapat utveckling. Se på alla uppfinningar och nya arbetssätt som gjort det enklare för oss. En lättare mindre krävande väg. Vi har snabbare kommit till vinst med det vi vill. Vi har snabbare fått skörda. Allt detta för att få tillfredsställelse på kort sikt.

Många gånger har det varit bra. Andra gånger förödande som detta med att vi utnyttjar naturen med att använda gödsel, gifter, försurning och koldioxid utsläpp. Vi utnyttjar människor genom att luras, som t.ex. detta med hästkött. Vi utnyttjar andra för att själva få en snabbare vinst. Allt för att vi på så kort tid som möjligt skall få tillfredsställelse i pengar, beröm, lycka eller något annat. Vi luras, vi ljuger och vi utnyttjar för egen vinning.

På samma sätt är jag mot mig själva. Hitta snabbare lösningar som blir enklare. Istället för att lösa en propp i avloppet med att rensa det mekanisk köper jag propplösare, en kemikalie som är stark och blir förödande för naturen. Jag slänger mina glasflaskor för att det inte finns källsortering på plats. Jag köper halvfabrikat när jag kan göra det mesta själv. Är det inte enkelt gör jag det inte. Detta märks också i mitt eget förändringsarbete. Har jag bestämt mig för att gå ut varje morgon, hittar jag på tusen skäl för att låta bli eftersom det är jobbigt att ta mig ut varje dag. Känner jag mig lite rastlös är det enklare att titta på en film eller ta en kaka istället för att ta reda på vad rastlösheten står för. Har jag arbetsuppgifter jag behöver göra som är lite tuffa är det enklare att göra andra lättare saker som att kolla på facebook eller annat som snabbare ger mig kickar.

Jag fuskar eller låter bli att göra det som är en svår väg, men ibland kanske nödvändig. Samma sak är det med mitt eget förändringsarbete. Jag vill göra det på mitt gamla sätt istället för det sätt jag vet fungerar. Mitt sätt det enklaste sättet vilket är att fuska och att gå en lättare mindre krävande väg som bara löser mina problem på kort sikt. kort tillfredsställelse.

Ser detta ibland hos mina kunder. Jag vet när kunderna kommer att komma med egna förslag på hur saker ska lösas eller när mina kunder väljer att inte göra uppgifter de fått som uppdrag att göra eller ibland helt slutar med terapin. Utan undantag sker det när vi börjar komma in på de avgörande områdena där det börjar göra för ont och där det visar sig att det handlar om en egen tuff rannsakan som man behöver göras med sig själv.

Det är tufft när jag måste vända på de tuffaste stenarna och se vad som finns under och inse att det är jag själv som måste ta i det som känns och förstå att jag är en del av allt det som jag gått och burit på. Det smärtar och det gör ont. Det är så lätt att stiga av eller ta en annan väg. Stänga av och inte känna, stänga av och glömma. På kort sikt är det en jättebra lösning men på lång sikt förödande för mitt eget liv.

Jag var där och ibland är jag där igen. Inte smita jag vill igenom.

Det finns inga genvägar. Jag behöver, om jag vill, gå igenom det som smärtar mest. Möta smärtan och gå igenom det som smärtar som en mer fri människa. Befinna mig på den andra sidan smärtan och inse att det inte var så farligt och att min ryggsäck lättat flera kilo.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Johan Andersson
Ystadsvägen 28
121 49 Johanneshov
0762- 289948