Bloggen har flyttat till samtalforallablog.wordpress.com

söndag 5 maj 2013

Balans i min kropp och själ.

Balans är viktigt för min själ. Har jag balans i mina tankar, känslor och handlingar kan jag möta min värld på ett helt annat sätt. Insikten om mig själv skapar jag genom att jag känner in mina känslor och skapar mina tankar och handlingar utifrån min samverkan mellan dessa tre. Själen kommer i balans och jag har en bra balans mellan mitt jag och mitt ego.

Min kropp är i balans om jag är i balans. Har jag en bra balans påverkar det också min kropp. Med brister i min balans som stress, negativa tankar om mig och min omgivning påverkar det balansen i min kropp som t ex när det gäller hur jag tillgodogör mig föda, mineralhalter i min kropp och andra viktiga hormoner och substanser . Detta i sin tur påverkar min hjärna och kan leda till känslomässiga förändringar och andra personlighetsförändringar.

Jag är en del av ett sammanhang, min kropp är en del av sammanhanget. Allt samverkar och det handlar för mig om att förstå det och behandla mig själv där efter. Inget är en slump. Det finns en orsak.

Är jag medveten om detta vet jag i varje stund vad som är orsaken till mitt mående oavsett hur jag mår.

Allt hänger ihop. Är det obalans i mig är det inte säkert att lösningen skapas med att föra in en balans just där obalansen upplevs. Lösningen kan finnas någon annan stans vilket gör att jag alltid behöver ställa mig frågan:- Varför ? Känna efter hur det känns, betrakta mina tankar i den känslan jag har och se om jag behöver göra andra förändringar i mitt hela jag.

Oftast, innerst inne vet jag! Det handlar om att erkänna det för mig själv. Allt annat blir sedan tydligt och självklart och jag kommer att förstå vad jag behöver göra.

För att lyckas med att se denna helhet behöver jag främst vara öppen och villig att acceptera att det förhåller sig på detta vis.

Balans i min själ påverkar balansen i min kropp som påverkar balansen i min själ.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Johan Andersson
Ystadsvägen 28
121 49 Johanneshov
0762- 289948