Bloggen har flyttat till samtalforallablog.wordpress.com

tisdag 14 maj 2013

Oro

Oro känns ibland mycket fysiskt. Min kropp ljuger inte. Bland annat kan det visa sig som hjärtklappning, svårt att sova, ökad andning, svårt att se och att kort tappa minnet. Oron säger mig att det är nått som inte känns bra. Den ger uttryck för mina känslor eller/ och tankar och blir väldigt påtaglig. Oron är min ärliga handling. Oron talar om för mig att det är nått jag har bekymmer för som handlar om min framtid. Om en stund, i morgon, om en månad, i mitt liv osv. Oron signalerar att det är något som jag inte varit ärlig om eller något som jag stressar upp mig för som har att göra med min framtid. Oro kan till exempel vara ekonomiska problem, arbete, familj, barn, om mig själv, vad andra ska tycka om mig och ryktet om mig. Oron är min spegeln för mina känslor om framtiden.

När det väcks en oro i mig behöver jag plocka upp den till en tanke och se vad det är konkret jag oroar mig för. Är oron ett resultat av mina tankar behöver jag ta ner oron i en känsla och se vilka känslor som skapats av denna tanke. När jag är klar över vad det kan vara, vilket ibland kan ta lite tid, arbetar jag med att se om jag kan förändra mina tankar omkring det jag är orolig för. Ibland behöver jag meditera för att förstå att det är just här och nu jag behöver vara. När jag befinner mig i framtiden med mina känslor och tankar har jag nämligen börjat tappa kontakten med att vara just här och nu.

Oro är ingen sjukdom i mig eller en diagnos det är bara min reaktion på något som jag behöver bearbeta och på det sättet hitta ett svar på. Om jag behandlar det som en sjukdom finns risken att jag kväver det istället för att bli glad för den signal jag fått.

Svaret ligger i att förändra mitt sätt att tänka och därmed förstå vad som är problemet och hitta en lösning på det. Oftast handlar det om att inse att jag just nu inte har det problem jag målat upp för mig. Problemet kan finnas i framtiden, men inte nu och kanske är det så att det inte heller egentligen är ett problem för mig. Lösningen är att jag behöver befinna mig  här och nu i denna stund.

Tack min oro för att du hjälper mig att förstå.

Vad har du för oro i din kropp?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Johan Andersson
Ystadsvägen 28
121 49 Johanneshov
0762- 289948