Bloggen har flyttat till samtalforallablog.wordpress.com

fredag 24 maj 2013

Min fiktiva ålder

Är jag den ålder som står i folkbokföringen eller hur är det? Jag är inte alltid så säker på det. Allt styrt av de känslor som får mig att känna och minnas olika situationer. Det kan variera under dagen. Frågan är viktig och jag frågar mig själv varje gång det händer saker omkring mig som gör mig engagerad, hur gammal är du nu när du svarar eller säger något? Jag kan vara allt från 1 år till så gammal jag är idag. Min historia känner snabbt igen det som händer och styr mig dit jag var när den situation uppstod första gången. Är jag inte uppmärksam kliver jag tillbaka till den åldern.

Ibland är jag den lilla pojken som får stå med all skuld och skam. Som att ha blivit påkommen med handen i kakburken. Ibland är jag den starke virila mannen där inget är omöjligt. Ibland blir jag skör och ledsen och känner mig som när jag blev sist utvald när vi skulle välja lag i brännboll. Ibland den lilla pojken som blir utskälld av sin far.

Oftast, när jag kommer i trängda situationer, vill min fiktiva ålder knacka på och visa upp sig i mina känslor. Utan pardon och utan hänsyn kliver åldern på och styr mig. Det som är det värsta, om jag inte är uppmärksam, är att jag då agerar som om det var så.

Det har varit perioder jag verkligen tappat bort mig och slutat utvecklas i mitt inre. Perioder där jag verkligen stängt in mina känslor. Då har jag stannat totalt i min utveckling i mitt sätt att tänka och att vara. Jag kan så här efteråt se situationer av stress hur det fört mig tillbaka i gamla beteenden och gamla sätt att vara som verkligen har med min fiktiva ålder att göra. Jag kan särskilt se en situation när jag var oerhört stressad av min egen lögn och mitt eget svek hur jag gjorde tjyvnyp och taskiga grepp som om jag var 13 år. Varje gång det hände fattade jag inte efteråt varför jag gjorde det. Nu förstår jag. Jag klev tillbaka mentalt och betedde mig adekvat till den ålder jag försatt mig i och som jag kände att jag var.

För att ha koll på att jag är den jag vill vara behöver jag varje dag ta hand om mig och se till att jag är i balans. Jag behöver verka för att min bekräftelse av mig  kommer inifrån och inte utifrån.

Hur ser det ut med dina åldersskiftningar?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Johan Andersson
Ystadsvägen 28
121 49 Johanneshov
0762- 289948