Bloggen har flyttat till samtalforallablog.wordpress.com

torsdag 23 maj 2013

Egen hållbar utveckling

Hur ska jag lyckas ha en egen hållbar utveckling? Hur ska jag bära mig åt för att jag skall hålla hela mitt liv ända in i kaklet och känna att jag är, enligt min definition lycklig och harmonisk?

Vägen jag vandrat har inte varit som jag önskat. Min gamla strategi höll inte. Jag upptäckte det för ett antal år sedan när jag hamnade i en kris. Jag såg kaoset men fattade inte att det egentligen var en botten och en kris. För mig var kaoset något jag var van vid och sökt mig till. Denna gång var det bara värre. I detta kaos fattade jag ett beslut. Från början tror jag det var av ånger. Skuld och skam fick mig dit. Då fattade jag inte vilka avgörande konsekvenser det skulle få för mig. Då var det nog mer att komma tillbaka till normalläget för mig. Inte att förändra hela min person. Jag ville få tillbaka det jag tappat. Ångern var stor och viljan till förändring ännu större.

Vad som egentligen hände de år som sedan gick var att jag plockade hem del för del av min skam och min skuld och frigjorde en massa energi som jag lagt ned på att ha kontroll och min historia. Jag öppnade mina portar för att få tillgång till de känslor jag låst inne i mig.

Jag var tvungen att vara ärlig, vilket jag inte varit på mycket länge. Framför allt ärlig mot mig själv.Idag plågar det mig när jag märker att min ärlighet sviktar. Vilket får mig att gå tillbaka till min ärlighet.

Jag var tvungen att inse att jag inte hade någon annan att skylla på. Det var jag själv som hade satt mig i den situation som jag befann mig i. Mina 100 % var jag tvungen att ta ansvar för själv och släppa taget om andras ansvar för sina  100 %.

Valet var mitt. Antingen gå tillbaka i mitt tidigare sätt att leva vilken var en fara för mitt liv, mitt välbefinnande, min kropp och min själ eller gå en helt ny riktning och be om hjälp att få komma dit. Den väg jag tidigare valt gjorde mig bara mer och mer ensam. Känslan av ensamheten, som jag hela mitt liv försökt att inte känna, skapade jag istället. Jag klarade uppenbarligen inte av att göra det på rätt sätt och visste inte heller vägen.

Jag har gått i terapi och jag har jobbat med mig själv. Jag måste säga att det var inte lätt att bryta igenom mitt eget ego. Jag var tjurig, arg, intellektuell, snackig. Rent ut sagt odräglig. Jag hade alla försvar, förklaringar, förnekande i mig. De som hjälpte mig hade ett hästjobb. Jag var tvungen att möta någon som var starkare än mig och som redan hade gått den väg jag ville gå.Till slut förstod jag men ändå hände inget. Jag var för feg för att genomföra och att göra. Till slut kom jag även dit.

Vad lärde jag mig?

Mycket av detta läser du i min blogg.

Sammanfattningsvis för mig handlar det om följande:
- acceptera det som hänt
- det handlar om mig
- se mitt eget ansvar
- släpp min historia och min framtid
- var här och nu
- bli medveten om vem jag är och acceptera det
- förlåta
- sätt mål och tala om vad jag vill
- var ärlig
- var öppen och villig
- våga be om hjälp när jag inte klarar det själv
- ha balans i mig mellan mina känslor/ mina tankar och mina handlingar
- skapa rutiner för att ta hand om mig själv
- ta hand om det lilla barnet i mig

Hur gör du för att få en egen hållbar utveckling?



  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Johan Andersson
Ystadsvägen 28
121 49 Johanneshov
0762- 289948