Bloggen har flyttat till samtalforallablog.wordpress.com

fredag 17 maj 2013

Relation med vilket syfte

Hur ser mitt förhållande ut i en parrelation. Vad är det den relationen skall ge mig? Sex, närhet, gemenskap, slippa vara ensam, bli bekräftad av någon annan, få barn, bekräfta någon annan, ta hand om, bli omhändertagen eller vill jag överhuvud taget ha en relation? Skälen kan vara många och i olika kombinationer. Men vad gäller för mig? Vad gäller för dig?

Det är lätt att ha åsikter om varför andra är ihop. Det är bara för hans pengarna. Det är för att hon är så ung. Det är för att han inte kan få någon annan. De verkar passa ihop. Ja våra kommentarer kan vara många och uppbyggda av våra subjektiva tankar fyllda av våra egna fördomar i oss om andras val. Men har du koll på dina egna val varför du söker dig till just de män/ kvinnor du söker dig till och varför ni blir ihop eller är ihop.

För min del har jag sett, över tid att det varit förödande för mig på vilka grunder och syften jag gjort mina val. Mina val har varit styrt av mina rädslor. Styrt av min rädsla att slippa vara ensam och bl.a. att inte vara i ett sammanhang. Rädslor som jag bland annat ärvt med mig från barnsben. Jag har också varit duktig på att inte vara tydlig med mitt syfte och min agenda vilket inte gjort det bättre. Ibland har min agenda varit dold även för mig, men oftast en otydlig agenda som gjort att jag varit oärlig i mitt uppsåt. Jag har ibland haft svårt för att stå uppför min relation. När relationen i de olika faserna förändrats från förälskelse till något annat har jag inte varit uppriktig i vad jag känner. Jag har har gått min egen väg utan att tydligt och ärligt kommunicera, vilken sedan varit förödande.

Jag har utnyttjat och jag har föraktat. Jag har svikit den andra partner och framför allt jag har svikit mig själv. Jag har varit missnöjd i flera flera år utan att var tydlig med vad jag själv ville. Allt för att slippa känna min egen inre smärta av skuld och skam. Slippa min egen smärta av att inte få det jag ville ha och undvika det jag inte ville ha. Handlingarna har varit själviska och resultatet har blivit därefter.

Allt detta har framför allt skapat smärta i mig i form av skam och skuld, misslyckanden och förminskat mig ytterligare.

När jag är klar över mitt syfte med en relation med en människa oavsett om det är en parrelation eller en annan typ av relation och är klar över vad jag vill och tydligt deklarerar den till den andra både känslomässigt och intellektuellt är chanserna stora att den kan lyckas. Agendan är tydlig för mig och den blir tydlig för den andra. Förändras min känsla och mitt syfte är jag öppen och ärlig med det. Båda har ett val utifrån en verklighet som är verklig för båda. Då kan jag ha vilken relation som helst.

När jag är oklar över mitt syfte med min relation och oklar med vad jag vill med relationen och inte deklarerar den för den andra är risken stor att den kommer att misslyckas och inte fungera. Den skapar svartsjuka, misstänksamhet, otrevliga känslor och missuppfattningar. Jag talar om det på ett sätt men agerar känslomässigt på ett helt annat sätt och det märks var så säker.

Vilken relation har du och med vilka syften?





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Johan Andersson
Ystadsvägen 28
121 49 Johanneshov
0762- 289948