Bloggen har flyttat till samtalforallablog.wordpress.com

tisdag 21 maj 2013

Fokus

Fokus gör att jag kan vara närvarande i mig och det som händer runt omkring mig. Fokus gör att jag kan koncentrera mig på det som jag vill koncentrera mig på för stunden. Har jag ett mål och kan se vinsten med det jag vill genomföra är det lättare att finna mitt eget fokus. Ser jag bara målet eller bara gör det för att jag ska eller att någon annan säger att jag ska göra det, finns det risk för att jag inte kan hålla rätt fokus. Då finns det utrymme för en massa andra saker som är lättare att få belöning för.

- Tvätta,
- äta,
- surfa på Internet,
- äta igen,
- kolla på tv,
- facebooka lite och
- visst var det något på telefonen jag kunde kolla, igen.

Har jag inte fått ett mail. Hur var det fick jag ett gilla på min kommentar på facebook och hur många fick jag. Helt plötsligt har jag en förmåga att göra allt som får mig att få en snabbare tillfredsställelse och belöning på kort sikt. Inget är så enkelt som att finna de snabba belöningarna. Uppfinningsrikedomen är enorm. En kortare mindre ansträngande väg.

Om jag mentalt fokuserar genom att se mitt mål och vinsten med målet kan jag stegvis träna upp mitt fokus. Om jag för varje gång jag gjort nått bra talar om det för mig själv..."- Yes, det gjorde jag bra ..!" så är det mitt första steget till att göra det goda åter en gång. "- Yes, så gjorde jag det igen." Inte klanka ner på mig när jag inte lyckas utan bara tala om för mig själv att jag gjorde något bra och jag gjorde det för att jag vet vilken vinst det ger mig.

Ibland kan det vara bra att ta hjälp av andra. Om jag talar om vad jag ska göra och vad jag ska fokusera på den närmaste timmen för någon annan eller några andra så gisslar jag mig själv. Efteråt kanske de frågar mig hur det gick. Då behöver jag ha ett svar som handlar om det jag talade om att jag skulle göra. Inga ursäkter utan bara tala om vad som hände och vad jag gjorde. Chansen är stor att jag fokuserade på det jag skulle göra eftersom jag gisslat mig. "- Nu ska jag sätta mig och kall ringa på några kunder! Tänkte få minst tre kunder på en timme. ". Nu blir jag gisslad. Mitt fokus skärps och jag kanske rent av genomför precis det som jag sagt att jag ska göra. Frågan från mina kollegor kommer att komma vilket betyder att jag kommer att göra det jag sagt jag ska göra.

Ett tredje sätt är att ställa mig frågan: "- Vad är det värsta som kan hända?" Oftast är det värsta inte så farligt och är svaret något hemskt ställ frågan igen på det svaret. När jag bryter ner det på detta sätt brukar det mesta inte vara så farligt och gör mig starkare.

Ett fjärde sätt är att starta morgonen eller inför något jag ska göra genom att meditera. Sätta mig ner i lugn och ro för mig själv och nolla mina tankar och mina känslor. Bara vara några 10 tal minuter. Då kan jag rensa bort andra måsten och andra behov som vill ta plats.

Jag behöver alltid vara uppmärksam på mig själv. Om jag har svårt med mitt fokus i en speciell situation kan det vara bra att fråga mig: "- Varför?". Svaret jag hittar kanske hjälper mig att fokusera genom att ta hand om "varför". Ett annat sätt kan vara att acceptera och konstatera att just nu klarar jag inte av att fokusera. det är också ok. Ibland är det så. Det tokigaste jag kan göra är att döma mig för att jag inte kan fokusera. Ibland bara det är så.

Mitt fokus har med mig att göra. Mina rädslor styr åter igen och vägen ut är att möta mina rädslor. Ibland  behöver jag öka på mina insikter om mig själv för att klara av att fokusera oftare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Johan Andersson
Ystadsvägen 28
121 49 Johanneshov
0762- 289948