Bloggen har flyttat till samtalforallablog.wordpress.com

lördag 15 februari 2014

Jag och världen

I en värld av inre kaos skapas ordning i den yttre världen. I en värld av kaos kanske vår inre värld behöver ordning. 

Vi behöver struktur och sammanhang som vi begriper. Sammanhang att förhålla oss till och som förenklar vår värld. Hjärnan strävar alltid efter att förenkla. Den vill kategorisera och stoppa in intryck i olika fack. Fara eller inte fara. Vän eller fiende. Samarbete eller konkurrens. Kärlek eller hat. På eller av. Bättre eller sämre. Tillit eller ej tillit. 

Hjärnan strävar efter en enkel systematisering av alla de intryck som världen utanför bjuder på. Desto mer intryck utifrån desto mer ordning och systematisering. Allt för att klara av att förenkla för att få en uppfattning om fara eller inte fara. 

På samma sätt som hjärnan systematiserar systematiserar vi själva i livet. Vi förenklar världen och sätter in världen i fack. Politiskt, hudfärg, landsgränser, religion, sexuell tillhörighet, ras, intresse, åsiktslika, ekonomi, status, kollegor, bransch, plats osv. 

Systematiseringen förenklar vår värld och gör att vi skapar separation, Vän eller fiende, för eller emot. Jag vill tillhöra för att kunna överleva. Gruppen blir viktigare än personen i gruppen. 

På detta sätt skapas en konflikt i oss själva. Mitt jag och det som finns utanför mig själv. När mina egna värderingar kommer i konflikt med världen utanför mig själv finns risk för separation om jag förlitar mig mer av det som sker utanför mig själv än det som sker i mig själv. 

Tillhöra kan handla om åsikter men det kan också handla om kroppsideal, kläder,  vilka människor jag umgås med, hur många "likes" jag får på Facebook osv. 

I detta uppstår konflikten. 

Jag kämpar med detta dagligen. Mitt ego  skapar konflikter i mig som mitt jag aldrig skulle ha haft en tanke på. Mina åsikter mot världen. Våga eller våga inte stå upp för mina grundvärderingar. 

Jag är tacksam för mina tankar och känslor i detta och att jag ser mina egna val. Detta ger mig en chans att välja det som är bra för mig. 

Vem vill du vara? Klarar du av att stå emot gruppen? Kan du stå upp för den du är med dina tankar, känslor och handlingar? Är du beroende av andra eller vågar du välja din egen väg? 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Johan Andersson
Ystadsvägen 28
121 49 Johanneshov
0762- 289948