Bloggen har flyttat till samtalforallablog.wordpress.com

söndag 9 februari 2014

Mina åsikter

Jag har lärt mig att ha har åsikter om allt.  Åsikter blir tydligast när jag möter något som avviker från den jag är, den jag vill vara eller inte vara. 

Hjärnan och vårt ego vill gärna sortera in andra i fack så vi enkelt vet hur vi ska förhålla oss till den vi möter. Fly eller attack. Vän eller fiende. 

Detta får tyvärr också konsekvenser i vilken syn jag har på andra människor. Jag dömer lätt för att sortera in enkelt, särskilt när det är något som avviker från min egen syn. 

Mitt dömande leder till att jag får vänner och fiender. Svart eller vitt. Snäll eller dum. Någon är med eller mot. 

Jag dömer andra utifrån mitt sätt att se på saker. Jag dömer utan att veta grunden för varför andra gör andra val. Jag gör mina val andra gör andra val. Vad får mig att tro att mina val är rätt och någon annans val är fel? 

Vad ger mig rätt att döma andra när det gäller deras val av åsikter, relation, politisk åsikt, sexuell läggning osv?

Mina åsikter kommer när det jag möter avviker. 

Vad handlar det om? Rädsla? Absolut! Rädslan för något. Rädslan att jag är fel? Rädslan för att bli hotad? Rädslan att det jag lärt mig kanske inte i alla delar är rätt? Rädslan för att någon annan vågar det jag inte vågar? Rädslan för att det jag fostrat till kanske inte är en sanning? Allt jag trott på kanske är falskt?

Mitt val idag är att så mycket jag kan vara öppen för det nya, öppen för det som är olika, öppen för det som avviker. 

Mitt val är att sluta döma. 

Mitt val är att våga ifrågasätta mina egna åsikter om andra.

Mitt val är att våga erkänna brister i min egen förträfflighet. 

Mitt val är att se innåt istället för utåt.

Hur gör du? Vad får dina val för konsekvenser för dig? 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Johan Andersson
Ystadsvägen 28
121 49 Johanneshov
0762- 289948