Bloggen har flyttat till samtalforallablog.wordpress.com

lördag 1 februari 2014

Källan

Vilken källa är det jag använder mig av för att söka vatten? Går jag till urkällan eller söker jag mig bara till en källa? Risken med att inte söka mig till urkällan är att jag får vatten som förstörts och förvanskats under vägen av föroreningar.

På samma sätt är det när jag söker information. Ju längre ifrån källan jag går  desto större är risken att jag får någon annans bild av hur det egentligen är. Detta påminner mig om en lek vi lekte som barn. Någon viskade något i den andras öra som sedan skulle föras vidare från person till person i en stor ring. När budskapet kom till den sista personen i ringen hade den alltid förvanskats till något helt annat. 

När jag hör på skvaller är jag säker på att detta inte är sanningen om den som det talas om utan det är den som skvallrats egen sanning, byggd på den personens känslor, tankar och egna handlingar och vörderingar. Jag får höra vad den andra tycker. 

Risken med skvaller är också att jag själv riskerar att bli föremål för samma hantering om jag är en del av. 

Vad jag vet är att vad någon annan säger om mig är inte sant på samma sätt som det jag säger om någon annan. 

Hur gör du? Kan du skilja på sanning och sanning? 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Johan Andersson
Ystadsvägen 28
121 49 Johanneshov
0762- 289948