Bloggen har flyttat till samtalforallablog.wordpress.com

onsdag 15 juni 2016

Jag behöver vilja

All förändring och all strävan kräver en viktig sak, oavsett problemställning och uppsatta mål. Det krävs en vilja till att göra det. Jag behöver en egen vilja till att förändra. Utan vilja kommer inget att ske. 

Vad är då vilja, vad betyder det? Jo vilja handlar om att jag är beredd att göra något för att få eller uppnå något annat. Att göra handlar både om att prestera något men också att kanske avstå något. Vilja handlar även om att inte bara vilja intellektuellt utan också medvetet djupt i våra känslor och vårt undermedvetna skapa denna förändring. Våra svar på om vi vill ska således både vara grundat intellektuellt och i vårt sätt att tänka men även i vårt sätt att känna. Förstår du vad jag menar, för detta är viktigt? Intellektuellt kan jag tänka att det är självklart att jag ska göra en viss sak men känslomässigt kan det finnas sådant som helt motarbetar detta.

För de som i båda delarna har bestämt sig, är förändringen inte lika svår jämfört med de som inte är hel i sitt beslut och sin vilja. Det är därför vissa har lättare för sig än andra i situationer som kräver en tydlig vilja. 

I viljan behöver jag ofta vara beredd att avstå något annat. Det kan handla om att avstå sötman från mat och godis, stänga ned en dejtingsajt, radera telefonnummer, sluta dricka, sluta röka eller träffa vissa typer av människor. Det kan handla om att sluta lägga sig i saker, dämpa sin egen spontanitet och vilja att gå på enbart känsla. Det kan handla om att våga känna och inte enbart tänka saker. Det kan handla om att sluta ljuga och vara oärlig. Det kan handla om att för en period sluta att ha självsex eller att välja att komma i tid till jobbet. Det kan handla om att avstå annan tid för att få tid till nya rutiner. Det finns troligen alltid något som vi behöver ta bort för att kunna tillföra något annat. Frågan är om vi i vårt eget förändringsarbete är beredda att ta bort det vi redan har.

För min del har det varit en stor process att faktiskt göra rent bord med sådant jag själv kunde känna att jag hade en viss sjukdomsnytta av, för att kunna förändra i botten det jag egentligen ville.

Hur är det för dig kan du se att det finns en nytta med det tillstånd du befinner dig i även fast du samtidigt talar om att du vill en förändring?

Idag är en dag jag vill i själ och hjärta.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Johan Andersson
Ystadsvägen 28
121 49 Johanneshov
0762- 289948