Bloggen har flyttat till samtalforallablog.wordpress.com

måndag 20 juni 2016

Vi låter oss styras av yttre krafter

Jag har funderat på detta ett bra tag och jag har en känsla av att det blir betydligt mer tydligt när det inte enbart är reklam och officiella nyhetsmedier som sprider sanningar ut i världen och in i våra vardagsrum. Reklam som talar om vad vi saknar eller behöver och hur vi ska se ut. Officiella medier som sprider sin uppfattning om världen och deras sanningar. Så långt har det varit enkelt att hantera vad var och en tycker och vad budskapet är och vem som har dessa åsikter och vad vi ska tycka. Det har på något sätt varit gripbart. Stora krafter men vi har haft dessa på lite avstånd och har kunnat hantera det och utifrån våra egna värderingar hållit en viss distans. 

Nu är denna frontlinje inte lika klar, kanske rent av diffus när mycket av de åsikter som når oss kommer från de sociala medierna. Helt plötsligt blandas reklam med personliga budskap och rekommendation. Avvikande åsikter som jag möter i mitt eget flöda, människor eller grupper av människor jag tidigare trodde delade liknade värderingar som mina egna. Allt blir personligt istället för officiellt. Reklam uppfattas delas av andra i mitt nätverk. Kommentarer och inlägg sprids som är långt från min egen uppfattning om världen. Grannen blir helt plötsligt en åsiktsfiende och människor som jag haft en neutral hållning till blir agitatorer för åsikter jag inte delar. Det växer sakta ett främlingskap och en fientlighet i min kropp.

Rakt in i mitt vardagsrum och var jag än är följs jag av avvikande åsikter fjärran från mina egna. Åsikter och tyckande om nuvarande regering och om invandrare. Åsikter och tyckande om oliktänkande och tiggare. Åsikter och tyckande om vad det är som gör att vi lever i den värld vi lever i. Mängder av kommentarer som alla har en sak gemensam som handlar om att sprida rädslor och öka fientligheten i vår omgivning. Piska upp ett hat som stödjer det som starka krafter vill att vi ska känna för att få den politik de vill ha. Vi kommer inte undan om vi inte helt håller oss ifrån denna indoktrinering som sprids från var och en. Nyhetssajter som utger sig för att stå för sanningen men som inte är annat än en agitation av extrem höger eller vänsterpopulism. Det finns alla falanger från vänster till höger som helt släppt taget om vad solidaritet och humanism handlar om. Krafter som alla vill få oss att sluta vara mänskliga och istället vill bevara något som inte längre finns. Krafter som vill få oss att släppa på det finaste vi har, vår kärlek. 

Jag är en tänkande människa och jag har kärlek inom mig. Jag är en kännande människa och jag har kärlek inom mig. Jag är en handlande människa och jag har kärlek inom mig. Jag är tacksam för det jag har och det som är. Jag tror gott om mänskligheten och ska göra allt för att fortsätta sprida kärleken omkring mig genom att ta hand om kärleken inom mig. 

Hur rädd är du? 

Idag är en dag jag står för kärleken.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Johan Andersson
Ystadsvägen 28
121 49 Johanneshov
0762- 289948