Bloggen har flyttat till samtalforallablog.wordpress.com

måndag 15 februari 2016

Det går som i cirklar

Det känns som det är en tid för beslut och i vissa delar förändring. Det är som jag nått en nivå som behöver förändras. Vad det är vet jag inte mer än att jag kan ana delar. Men grundorsaken är jag inte klar över. Gamla beteendemönster, något nytt ja jag vet inte direkt. Delar har jag sett förut men då var det i en annan tid. Jag kan däremot se att det finns vissa beteenden jag åter igen använt mig av som har sin grund i rädsla av något slag. 

Jag går i cirklar och möter samma eller liknande saker på ett sätt jag kanske inte vill. Jag vill ha rutinen samtidigt vill jag möta nytt. Saker har fastnat och jag har fastnat i samma där förändringen inte är lika tydligt. 

handlar det om brist på utmaning? handlar det om brist på överraskningar eller handlar det om en besvikelse att saker inte blir som jag tänkt mig? Är det "inte nöjd" syndromet som knackat på igen?

Uppenbarligen är det brist på tacksamhet för vad jag redan har, annars hade jag inte hamnat i dessa fundering. 

I detta läget är det oerhört viktig för mig att börja med att inventera det jag har. Titta på det som finns runt omkring mig. Vänner som finns. Arbete jag har. Bekräftelsen i kärleken till någon annan. Att jag har arbete och möjlighet att försörja mig. Att jag har två fina söner. Det är vinter och mörkt så jag har alla möjligheter både få vara inne och ute. Det är förkylningstider och att vara frisk är inte självklart. Jag utbildar mig kontinuerligt och jag är just nu igång med en ny utbildning. Jag kan resa vart jag vill och jag har ett fantastiskt eget sommarställe att vara på. Jag börjar känna människor ute i världen och jag har människor omkring mig här hemma i Sverige som jag kan tala med om viktiga saker. Min kropp fungerar i stort sätt som den ska och jag känner i det stora hela en harmoni i mig själv. Jag ägnar mig åt att reflektera över sådant som förändras i mig särskilt när det inte är bra men inte fullt ut när det är bra, vilket jag vill förändra. Jag är bra på att ställa frågor till andra och börjar att bli bra på att göra detta, även till mig själv. Jag har en kraft i mig som är effektiv som jag behöver använda på rätt sätt. 

Kanske är det så att jag behöver ägna mer tid åt att vara tacksam för det jag har istället för att söka det jag inte har. 80/ 20 regeln handlar om att jag mer behöver fokusera på de 80 % jag har istället för att blicka på de 20 % jag tror jag saknar. Kanske är det där skon klämmer. Förut satt jag fast i de 20 % jag saknade, är det dit jag är på väg igen? 

Detta tål att fundera på.

Hur är det för dig, fokuserar du på de 80 % du har eller på de 20 % du tror att du saknar? Vad innebär det i så fall för dig?


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Johan Andersson
Ystadsvägen 28
121 49 Johanneshov
0762- 289948