Bloggen har flyttat till samtalforallablog.wordpress.com

torsdag 18 februari 2016

Summan av mig

Summan av mig är mitt jag och mitt ego. Mitt ego är den som driver mig och vill få mig att känna mig svag, dum och otillräcklig. Men allt är inte dåligt som den får mig att göra, men om den får övertaget kommer den att förgöra mig. Han älskar att jag matar mig med brist på självkänsla och  fyller mig med skam. Han gillar att jag känner mig mindervärdig och otillräcklig. Han plockar gärna fram min rädsla och låter mig styras av den. Han ser varje dag fram mot mitt dominerande sätt, min offerkofta och när jag hjälper andra så att jag förminska mig själv. Mitt ego kan rädda mig från döden och när det är livsfara, han kan kämpa och fly, fördöma och förtala. Han är många gånger svår att tas med och vill gärna synas i tid och otid.

Mitt jag finns alltid med och om jag förminska honom blir han mindre. Han får ofta ta stryk och släpa på minnet från förr eller oron för vad som ska komma. Ända sättet att få honom att växa är att mata honom med kärlek, godhet, service, gottgörelse, förlåtande och trygghet. 

Summan av mig och det jag vill addera är en blandning av båda men där mitt jag får största platsen. För att detta ska bli möjligt behöver jag mata mig själv med mer kärlek än rädsla. Mer av tacksamhet en begär om mer. Mer av tillåtande än viljan att få rätt. Mer av accepterande än försök att kämpa emot. 

Summan av mig är antingen positivt eller negativt och det är jag själv som väljer hur laddningen ska bli. Summan av mig är just detta.

Vilken summa och laddning vill du ha och vad gör du för att det ska bli så som du vill att det ska bli? 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Johan Andersson
Ystadsvägen 28
121 49 Johanneshov
0762- 289948