Bloggen har flyttat till samtalforallablog.wordpress.com

tisdag 23 februari 2016

Jag väljer, varje dag

Jag väljer hur jag tolkar mina drömmar. Jag väljer vad jag tänker på det första jag gör på morgonen. Jag väljer när jag ska gå på toaletten, om jag ska duscha och hur jag borstar mina tänder. Jag väljer om jag är glad eller sur. Jag väljer vad jag äter till frukost och hur mycket. Jag väljer om jag säger snälla eller tokiga saker till andra. Jag väljer hur jag uppfattar mig själv. Jag väljer vad jag har på mig och hur jag sköter min hygien. Jag väljer om jag ska komma i tid eller försent till mitt jobb. Jag väljer min resväg och jag väljer när jag avviker från den. Jag väljer om jag vill gå, cykla, ta bilen eller tunnelbana. Jag väljer vilken känsla jag vill bära under dagen. Jag väljer om det är en bra dag eller en dålig. Jag väljer hur jag bemöter andra. Jag väljer hur jag uppfattar att andra bemöter mig. Jag väljer om jag ler mot andra och jag väljer hur jag sköter mitt arbete. Jag väljer hur jag tolkar vad andra säger till mig. Jag väljer hur jag värderar andra utifrån vad de säger och hur de ser ut. Jag väljer vad jag äter till lunch och hur mycket det får kosta. Jag väljer om antalet likes är ett mått på om mitt inlägg i bloggen eller Facebook är bra eller dåligt. jag väljer om min utsatthet är ett straff, ett hinder eller en möjlighet. Jag väljer att ta hand om den situation jag är i eller att ge upp. Jag väljer att ta tag i saker eller låta bli. Jag väljer om min historia ska fortsätta att påverka mitt nu eller inte. jag väljer att lyssna på det positiva eller det negativa och tolkar den samma på mitt eget sätt. Jag väljer. Jag väljer hur många koppar kaffe jag dricker på en dag. Jag väljer vad jag gör efter jobbet och hur engagerad jag är på min fritid.  Jag väljer att vara ambitiös eller ta genvägar. Jag väljer att triggas av saker som inte är bra för mig eller hålla mig därifrån. Jag väljer att ha människor omkring mig som stöttar mig eller ha de som inte gör det. Jag väljer att oroa mig för framtiden eller stanna kvar i det som jag har här och nu. Jag väljer att försöka kontrollera min omgivning eller släppa taget. Jag väljer. Jag väljer att se om ett glas är till hälften är fyllt eller om det det är halvtomt. Jag väljer att se om det jag hamnar i är möjligheter eller hinder. Jag väljer att få det som jag vill i alla lägen eller att få det som jag vill någon gång. Jag väljer om jag vill styra andra eller låta blir. Jag väljer om jag vill vara beroende eller medberoende eller vara vaksam på det jag är beroende av. Jag väljer om jag enbart vill lyssna på mina känslor. Jag väljer om jag enbart vill lyssna på mina tankar. Jag väljer om jag vill definiera mig på grundval av mina handlingar. Jag väljer om jag själv vill hitta balansen i mellan mina tankar, känslor och handlingar. Jag väljer att göra mina val.Jag väljer och jag väljer och jag väljer.Jag väljer om jag reflekterar över dagen som varit och vilka tankar eller känslor jag haft. jag väljer om jag vill se min del i allt som varit eller peka på andra.

Jag gör mina val alla 24 timmarna på dygnet.

Väljer du att göra dina val eller ser du det på det annat sätt?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Johan Andersson
Ystadsvägen 28
121 49 Johanneshov
0762- 289948