Bloggen har flyttat till samtalforallablog.wordpress.com

söndag 11 oktober 2015

Det mörka och det ljusa

Att inte se sin mörka sida är att inte se hela sig själv. 
Att inte se sin goda sida är att inte se hela sig själv.

Vi kommer inte undan, om vi vill ha ett bra liv, genom att vara sann med oss själva. Vi är inte bara vackra och väna. Vi är inte bara dumma och otrevliga. Vi är både och. Vi är en sammansättning av personer som bildar oss. Vårt liv har fyllts med händelser, misstag, historia och framgång och ur detta har vi skapat strategier. En del är avbilder av någon annans en del har vi skapat helt själv. Vi har gjort avvägningar och vi har fattat olika beslut. 

Att tro att vi bara har goda sidor förleder oss att inte se hela oss och det i sin tur gör att vi inte är sann och genuin. Att tro det motsatta precis på samma sätt. Vi har ibland en tendens att fastna och leva i en önskan vem vi vill var istället för att acceptera den vi för stunden är. Vi har en önskad bild och försöker tränga bort den verkliga bilden. 

Om vi tycker att vi inte når de resultat vi önskar med oss själva kan just detta vara orsaken. 

Jag kämpade länge med att skydda min önskade bild av mig själv mot alla intrång samtidigt som mina andra sidor hela tiden i hemlighet gjorde sig påminda. Först när jag erkände även de andra sidorna av mig själv hade jag chans att utveckla dessa andra sidor så att de stöttade en önskad utveckling. Jag behövde se hela mig och lära mig själv att utveckla de andra sidorna som bärare av det goda. 

Har du koll på hela dig eller väljer du enbart att se den sidan du önskar du var och ägnar resten av kraften att stävja det mindre bra? 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Johan Andersson
Ystadsvägen 28
121 49 Johanneshov
0762- 289948