Bloggen har flyttat till samtalforallablog.wordpress.com

torsdag 29 oktober 2015

Medvetandet om mig själv- det är livet

Om livet är att finna full närvaro, stillhet, rikt liv och harmoni behöver jag finna det som stör denna längtan. Jag behöver hitta det som får mig därifrån. 

Håven för att plocka upp dessa hinder är att medvetandegöra vad som sker inne i mig. Jag behöver se mina tankar och hur de påverkar mina känslor. Jag behöver se när mitt ego tar över och stör min egen närvaro och mitt liv. Jag behöver lära mig känna igen det faktum att mitt ego behöver växa genom klagande, jakt på prestige och aldrig vara nöjd.

Mitt vara, genom att vara en människa, är i fara om jag tänker för mycket. Min närvaro hämmas definitivt av tankar som handlar om då och sedan. Min livfullhet, att vara nöjd, kreativ, sinnlig och empatisk hämmas, ja till och med blockeras.

För att få kontakt med själva livet där kärlek, natur och hela universum finns behöver jag finna tomrummet. I tomrummet finns närvaron och stillheten.

I ett sådant medvetande är jag samtidigt i djup vila och fullt alert. Jag växer i min närvaro och därmed släpper jag taget om rädslan. 

Under många, många, många år var mitt liv kidnappat av mitt ego. Detta höll på att kosta mig mitt liv på något sätt. Jag tog risker som var helt utan förstånd. Jag utsatte mig själv för saker som var dumma och som fick andra att ta avstånd. Jag förlorade sådant jag inte var beredd på att offra. 

Hur medvetandegöra du dig och får tag på ditt liv? 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Johan Andersson
Ystadsvägen 28
121 49 Johanneshov
0762- 289948